Ga direct naar de inhoud, het hoofdmenu, het servicemenu of het zoekveld.

Blog - 3 tips om het gebruik van het e-consult een boost te geven

08 september 2017

Vragen stellen over medicatie door middel van een e-consult*: een praktische oplossing die zowel voor de patiënt als de zorgverlener voordelen biedt. Toch blijkt uit recente cijfers dat slechts 5% van de Nederlanders hier wel eens gebruik heeft van gemaakt. De reden hiervoor? Een groot deel (42%) van de Nederlanders weet niet dat een e-consult bij de apotheek mogelijk is. Toch blijkt uit hetzelfde onderzoek dat 1 op de 10 er wel voor open staat, maar dat het niet mogelijk is bij zijn of haar apotheek. Een gemiste kans. Welke stappen moet u als apotheek ondernemen zodat zowel uw patiënten als uw medewerkers het e-consult gaan omarmen?

1. Kies voor een gebruiksvriendelijk patiëntenportaal

Met een gebruiksvriendelijk portaal dat ook geschikt is voor mobiel of tablet ervaren uw patiënten voordeel vanaf het eerste moment. Als een patiënt niet tevreden is tijdens de eerste ervaring, dan zal deze teruggrijpen naar oude (vertrouwde) methodes, bijvoorbeeld de telefoon. Een gebruiksvriendelijk portaal is toegankelijk voor iedereen: jong en oud, hoog- of laagopgeleid. Maak het uw patiënt, maar ook uw werknemers, zo gemakkelijk mogelijk. Kijk kritisch naar de behoeften van de patiënt en kies op basis daarvan functionaliteiten die daarop aansluiten.

2. In de apotheek: zorg dat medewerkers het portaal omarmen

Voorafgaand aan het introduceren van het portaal bij de patiënt is het van belang dat functionaliteiten, zoals het e-consult, intern worden geaccepteerd. Maak uw medewerkers ambassadeurs van het e-consult, zorg dat dit iets vanzelfsprekends wordt, zodat zij deze functionaliteit goed kunnen overbrengen naar uw patiënten. Organiseer een cursusdag of -avond waarop u aan uw team laat zien hoe het e-consult werkt en welke voordelen het oplevert. Bij een e-consult bepalen uw medewerkers zelf op welk moment ze een vraag beantwoorden en kunnen zij eerst nog iets opzoeken voordat ze de vraag van de patiënt beantwoorden.

3. Laat de patiënt kennis maken met het e-consult

Uit onderzoek van Nivel en Nictiz blijkt dat gebruikers van het e-consult over het algemeen positiever zijn over deze functionaliteit dan niet-gebruikers. Het merendeel van de gebruikers geeft aan dat het eenvoudig is om te doen (81%) en dat het makkelijk is om het te leren gebruiken (77%). Om de perceptie van patiënten over het e-consult te veranderen is het belangrijk dat zij de functionaliteit uitproberen. Informeer uw patiënten daarom via verschillende kanalen en maak de voordelen van een e-consult kenbaar. De assistente kan bijvoorbeeld actief tijdens de eerste of tweede uitgiftebegeleiding de patiënt erop wijzen dat hij eenvoudig vragen over zijn medicijngebruik per e-consult kan stellen.

Naast het inzetten van uw medewerkers als ambassadeurs, kunt u een verwijzing naar het e-consult opnemen op het telefoonbandje van uw apotheek of op uw website. Hang in uw apotheek posters of flyers op die patiënten attenderen op uw online mogelijkheden.

Wilt u meer weten over het e-consult of het gebruik van een patiëntenportaal? Neem dan contact op met Thomas Blaeser via thomas.blaeser@pharmapartners.nl.