Cases
Beter en sneller recepten fiatteren met nieuwe Receptenbuffer
“Een genot om mee te werken”, zegt huisarts Marc Spruit uit Alphen aan den Rijn. Hij ging als eerste met de nieuwe module aan de slag.

Rijncoepel brengt beslisondersteuning in de praktijk
De huisartsenpraktijken die zijn aangesloten bij Rijncoepel werken sinds begin 2018 met MedicomSmart.

Minder no shows met de SMS Afspraak Herinnering Service in Medicom
Minder no shows en een extra service voor patiënten.

‘De drie glazen bollen blijven voor altijd in mijn huiskamer staan’
'Mensen helpen. Dat is de reden waarom ik huisarts ben geworden. Ik wil met patiënten werken. Ze bij voornaam kennen, niet bij orgaan.'

‘Het loslaten van de patiënt hoort bij het succes van de behandeling’
‘Ik heb mijn patiënten altijd vanuit een professionele houding benaderd: dichtbij, maar wel met enige afstand. Daar word je met de jaren steeds beter in, kan ik wel zeggen.'

'Achtergrond speelt geen rol, de hulpvraag staat centraal'
Huisarts Güven Yildiz

ICT als ruggengraat voor samenwerking
Eric Scheppink
Onze Huisartsen

De balans tussen individuele zorg en systemen in de sector
André Louwen
Directeur
Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ)

Brede zorg organiseren vanuit een krachtige eerste lijn
Ron Dingjan
Huisarts en voorzitter Zorroo

Een zorgeloze start met Pharmacom

Medicom Innovatieve Praktijk ondersteunt samenwerking als anderhalve lijn

“Overstappen is intensief, maar de begeleiding was prima!”

Online receptcontrole: gewoon thuis op de bank
Apothekers die het CDPA gebruiken kunnen de receptcontrole via iedere iPad of laptop doen. Overal en wanneer het hen uitkomt.

Herhaalservice verbetert therapietrouw
De Regenboog Apotheek scoort bij haar patiënten met het gemak van de Herhaalservice.

Vooruit in de zorg door slim gebruik Pharmacom
"Zonde om apothekersassistenten doosjes in de kast te laten zetten, om ze er vervolgens weer uit te halen", vindt apotheker Eva Siedenburg uit Den Haag. Door slim gebruik van ICT vergroot ze de efficiency en ontstaat tijd voor zorg. Die levert ze in nauwe samenwerking met de Medicom-huisartsen.

Je praktijk op zak met Medicom iPad
De gemakken van mobiele technologie

Hapicom stimuleert spoedgericht werken
Spoedpost Almere blij met kwalitatieve stap voorwaarts

Altijd een compleet dossier in Medicom
Samenwerken in één HIS

Altijd een volledig dossier én slimme functionaliteit voor de post
Gebruikers en leverancier pakken doorontwikkeling hap-systeem samen op

Een gesloten farmacotherapeutisch traject
Compleet dossier in de onderlinge waarneming

Eén op de vijf afspraken via MijnGezondheid.net in Huizen
Meerdere succesfactoren voor gebruik e-health door de patiënt.

Betere ICT-samenwerking in het voordeel van cliënten
In Arnhem werken apotheken en huisartsen samen met Pharmacom en Medicom. Alphega-apotheken Baljet, De Witte, Velperweg en Witteveen sloten zich daar drie jaar geleden bij aan. Apotheker Frans van der Leemputte heeft er geen moment spijt van: “De gedeelde database heeft een enorme meerwaarde voor de gegevensoverdracht en vergroot de efficiency.”

Formularium verhoogt de kwaliteit van voorschrijven
Het Formularium in Pharmacom en Medicom wordt volgens apotheker Swen Kuipers en huisarts Joris van Grafhorst uit Haaksbergen nog veel te weinig gebruikt.

E-health wordt de nieuwe maatschappelijke standaard
Bij een bezoek aan de website van Apotheek Holtenbroek in Zwolle valt op dat er stevig wordt ingezet op e-health. Prominent op de homepage staat een bericht met link naar het online bestellen van herhaalrecepten. De menukeuze ‘uw dossier online’ leidt naar het patiëntenportaal MijnGezondheid.net van PharmaPartners. “We moeten in de apotheek op andere manieren gaan communiceren met klanten”, vindt apotheker Albert Drouven. “E-health stelt ons in staat om de communicatie te verrijken en de efficiency te vergroten.”

Hapicom-samenwerking in ontwikkeling
Voor huisartsen is Hapicom het meest ideale systeem op de huisartsenpost, vertelt Pruijssers. Dat komt met name doordat zij in de combinatie met Medicom over het volledige patiëntendossier van de eigen huisarts beschikken.

De grootste trigger voor e-health is het ervaren van voordeel
Sinds e-afspraken zonder inlog met DigiD en sms beschikbaar zijn, is het gebruik ervan verdubbeld. Dat ervaren mensen als een enorme vooruitgang.

Declareren is een makkie in Medicom
Acht jaar geleden stapte de hagro van huisarts Gordon Oron in één keer over op Medicom. Het gebruik levert veel voordelen op in de praktijk.

Nog makkelijker declareren met Medicom en VIPLive
Het declaratieproces in de huisartsenpraktijk is complex en tijdrovend. Huisartsenpraktijk Heilaren uit Heeswijk-Dinther besteedt het daarom uit bij declaratiespecialist Calculus.

Apothekers pakken hun rol in de Alphense keten
Hoewel medicatie een belangrijk onderdeel is van de behandeling bij diabetes, hart- en vaatziekten en COPD, is de meerwaarde van de apotheker in de keten lastig zichtbaar te maken. De Alphense apothekers brengen hier met collega’s uit de regio verandering in. Ze zetten zich in voor transparantie, heldere indicatoren en een goede ICT-infrastructuur. Ketenzorg is in Alphen aan den Rijn op drie niveaus georganiseerd, vertelt apotheker Reggy Smith van apotheek Ridderveld. Regionaal, lokaal en in de wijk. “Ketenzorg is wijkgebonden zorg. In de wijk moet de invulling plaatsvinden. Maar het is prettig als er op een breder niveau afspraken worden gemaakt tussen disciplines.”

Gedragsverandering is de crux bij patiëntparticipatie
“Gedragsverandering is de grootste uitdaging voor het succesvol betrekken van de patiënt bij zijn eigen zorg”, stelt Ed Berends, huisarts en bestuurder bij Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE). Dat geldt in gelijke mate voor patiënten en medewerkers. “De kwaliteit en efficiency van de zorg gaat omhoog wanneer patiënten zelf gemeten waarden toevoegen aan het dossier. Een aantal zal dat uit zichzelf doen, maar echt lopen gaat het pas als de POH-er dat stimuleert. Bijvoorbeeld door leen-bloeddukmeters mee te geven en afspraken te maken over het delen van gegevens. Zo’n gedragsverandering realiseren we alleen als we met elkaar geloven in een toekomst waarin patiëntparticpatie en e-health een belangrijke rol spelen.“

Multidisciplinair samenwerken via het KIS
Gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn werkt met de zorginformatiesystemen van PharmaPartners en het VitalHealth Ketenzorginformatiesysteem (KIS). Uniek is de deelname van apotheek en fysiotherapeut. De zorgverleners werken in hun eigen systeem en communiceren met elkaar via de HIS-KIS standaard. De koppeling tussen HIS en KIS start met OZIS Ketenzorg. Het bestuur van de Stichting Samenwerkingsverband Gezondheidscentrum Dillenburg (SSGD) heeft een duidelijke visie op ketenzorg ICT. "Bronsystemen moeten zo goed als mogelijk met elkaar integreren. Door de keuze voor het VitalHealth KIS kunnen de fysiotherapeuten en de apotheek in hun eigen systeem blijven werken en via de HIS-KIS standaard met de huisartsen communiceren", aldus Hans van Selm, huisarts en bestuurslid van SSGD.
