Case
Case overzicht

Apotheek Parkzoom profiteert al jaren van Academy op locatie: ‘Samen met een ervaren trainer zetten we in op vernieuwing en vooruitgang’

Apotheek Parkzoom in Bergschenhoek maakt al jaren gebruik van Academy op locatie van PharmaPartners: trainingen op maat voor elke Pharmacom-gebruiker. Zo leren alle medewerkers van Parkzoom het maximale uit Pharmacom te halen. Apotheker Saskia Duk vertelt hoe de trainingen helpen om steeds efficiënter te werken.

Met Academy op locatie van PharmaPartners kunnen apothekers en apothekersassistenten trainingen volgen om nog beter te werken met Pharmacom. De trainingen zijn ontwikkeld door Pharmacom-experts en gaan onder andere over het werken met nieuwe modules, het inwerken van een nieuwe apotheker of assistent en het optimaliseren van de dagelijkse werkzaamheden. Een trainer stemt iedere training af op de specifieke behoefte van een apotheek. Pharmacom-gebruikers kunnen Academy op locatie afnemen als abonnement. Daarmee kunnen apotheken twee keer per jaar een drie uur durende training volgen. Dat is precies wat apotheek Parkzoom ook doet.

Academy op locatie staat gelijk aan vernieuwing

Apotheek Parkzoom opende haar deuren in 2003. Sinds de opening werkt de apotheek met Pharmacom. “We hebben al veel innovaties in Pharmacom meegemaakt”, vertelt apotheker Saskia Duk. “Zeker de laatste jaren zet PharmaPartners zich in voor meer efficiëntie en gebruiksgemak door nieuwe modules te introduceren, het systeem gebruiksvriendelijker te maken en betere service te bieden. Academy op locatie is daar een mooi voorbeeld van. Wij zijn blij met deze dienst, want we willen zo snel mogelijk vooruit en vernieuwen.”

Een aantal jaren geleden plande Apotheek Parkzoom de eerste training in. Duk: “We werken dagelijks met Pharmacom. Om onze klanten/patiënten zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat onze assistenten en apothekers het systeem optimaal benutten. We waren benieuwd naar welke toepassingen we over het hoofd zagen, welke modules we nog intensiever konden inzetten en of er nog meer digitalisering mogelijk was.”

Trainingen op maat

Bij Apotheek Parkzoom volgden ze al verschillende trainingen. Duk: “We bepalen zelf de invulling van een training. Wij volgden bijvoorbeeld al eens een training over de Logistieke Module. Deze module biedt ondersteuning bij alle zaken in de apotheek die te maken hebben met de voorraad en logistiek en is daardoor zeer omvangrijk. Door de aanwijzingen van de trainer waren we snel op de hoogte van de mogelijkheden en konden we deze ook direct toepassen in de praktijk.”

Duk zet Academy op locatie ook in voor het inwerken van nieuwe medewerkers. “Het een-op-een moment met de trainer is voor een nieuwe assistent of apotheker heel waardevol”, vertelt ze. “Een nieuwe medewerker leert in de demoversie van Pharmacom hoe je efficiënt werkt én kan tijdens de training alles vragen. Zo onthoudt een nieuwe collega alles beter dan wanneer hij of zij een handleiding moet lezen.”

“Het een-op-een moment met de trainer is voor een nieuwe assistent of apotheker heel waardevol”
Saskia Duk, apotheker Apotheek Parkzoom

Vertrouwen op je trainer

Duk is enthousiast over haar vaste contactpersoon en trainer Kaoutar Ezzahiri. “Ons contact verloopt altijd soepel. Je bouwt een vertrouwensband op tijdens de trainingen. Wij leren haar kennen, maar zij leert ook de apotheek kennen. Dat is belangrijk voor goede trainingsresultaten. Ezzahiri is erg betrokken, legt alles helder uit en kent Pharmacom van binnen en buiten. Je merkt goed dat ze een ervaren Customer Care Specialist bij PharmaPartners is, want ze weet precies welke uitdagingen er spelen in de apotheek.”
Apotheek Parkzoom houdt het contact met PharmaPartners warm. Duk: “Na een training kijk ik alweer uit naar de volgende. Ik plan na de afronding meteen een nieuwe afspraak in voor de volgende training. Zo weten we waar we naartoe kunnen werken.”

Twee keer per jaar frisse blik op werkproces

Volgens Duk is Academy op locatie een ontwikkeling waar PharmaPartners trots op mag zijn. “Ik ben tevreden met deze service en maak er twee keer per jaar gebruik van. We houden de trainingen daardoor eigenlijk altijd in ons achterhoofd. Tijdens het werk lopen we weleens tegen iets aan. Dat noteer ik dan en communiceer ik met Ezzahiri. Bij een volgende training wordt het direct opgepakt.”

Wat Duk betreft kan iedere apotheek profiteren van Academy op locatie. “Academy op locatie is onderdeel geworden van ons werkproces. Na een training vat ik in een teamoverleg of via de mail kort samen hoe de training is verlopen en hoe we vanaf dat moment werken. Zo zorg ik dat alle medewerkers op de hoogte zijn. Daarna gaan we aan de slag met onze nieuwe werkwijze. Dankzij Academy op locatie evalueren en optimaliseren we twee keer per jaar ons werkproces. Ik denk dat zo’n frisse blik voor elke organisatie gezond is. We blijven onszelf vernieuwen, werken efficiënter en behouden het plezier in ons werk.”

Download ""