Case
Case overzicht

Bibliotheek helpt patiënten op weg met MGn

Huisartsenorganisatie Mediis hielp 45 Medicom-praktijken in regio Midden-Holland op weg met het portaal MijnGezondheid.net (MGn). De huisartsen bieden hun patiënten nu allemaal netjes online inzage in hun medisch dossier. Maar hoe stimuleer je patiënten om online afspraken te maken of herhaalmedicatie aan te vragen? Nou, vraag dat maar aan de bibliotheek!

“De bibliotheek is erin gespecialiseerd om met name ouderen en laaggeletterden digitaal vaardig te maken”, licht Anouk Nijenhuis, beleidsmedewerker en regiocoördinator van Mediis, toe. “Er werken mediacoaches die veel kennis en ervaring hebben over hoe je met name ouderen en laaggeletterden mediawijs kunt maken. Daarom leek het ons leuk en zinvol om samen met de bibliotheek campagne te voeren voor MGn. Op die manier bereiken we ook mensen die niet naar de praktijk komen. En we ontlasten de huisarts en assistentes.”

Themabijeenkomst digitale zorg

Mediis vroeg bibliotheek de Groene Venen in Waddinxveen om bij wijze van pilot een eerste themabijeenkomst te houden over het portaal MGn en de app MedGemak van PharmaPartners. Via het portaal en de app kunnen mensen hun medisch dossier inzien en onder meer herhaalrecepten aanvragen en afspraken maken.

De themabijeenkomst zou plaatsvinden in de landelijke Week van de Mediawijsheid half november.  Nijenhuis: “Helaas gooide corona roet in het eten en kon de fysieke cursus niet doorgaan. In plaats daarvan hebben we samen met de bibliotheek een alternatieve campagne op poten gezet.”

 “De bibliotheek is erin gespecialiseerd om met name ouderen en laaggeletterden digitaal vaardig te maken”
Anouk Nijenhuis

Telefonisch spreekuur

In de plaatselijke krant verscheen een artikel over ‘hulp bij zorgvragen als taal en digitaal je niet liggen’. De bibliotheek zette onder meer eenvoudige filmpjes en ervaringsverhalen online met meer uitleg over het onderwerp. Nijenhuis: “Een online campagne lijkt tegenstrijdig voor een doelgroep die niet digitaal is aangelegd. Maar ouderen zitten bijvoorbeeld wel vaak op Facebook. Ook plaatsten we filmpjes op de website van de bibliotheek.”

Daarnaast was er een telefonisch spreekuur waar iedereen terecht kon met digitale problemen en vragen. “Dat liep geen storm”, lacht Nijenhuis. “Maar er belden wel wat mensen. Zo gaf een dame aan dat digitale zorg voelt als een sneltrein, die zó snel voorbij raast, dat ze hem keer op keer weer mist.”

Je moet ergens beginnen

Anouk Nijenhuis gelooft dat de campagne met de bibliotheek vooral een mooie teaser is geweest. “Je moet ergens beginnen om de mensen buiten de praktijk te bereiken. Mediis staat in de startblokken om ook met andere bibliotheken in de regio digitale cursussen te organiseren.” Intussen zetten de huisartsen ook eigen MGn-promotiemateriaal in zoals een scherm in de wachtkamer en folders aan de balie. “Flyers en mond-op-mond reclame werken het beste voor die mensen die toch wel naar de praktijk komen. Voor chronische patiënten met bijvoorbeeld hart- en vaatziekte of diabetes biedt MGn ook veel meerwaarde, want ze kunnen er hun eigen waardes inzien. Dat is geen doel op zich, maar vooral een manier om zelfregie te stimuleren. En dát vinden wij bij Mediis erg belangrijk.”

“Je moet ergens beginnen om de mensen buiten de praktijk te bereiken. Mediis staat in de startblokken om ook met andere bibliotheken in de regio digitale cursussen te organiseren.”
Anouk Nijenhuis

Wilt u ook meer aandacht besteden aan promotie van MijnGezondheid.net en MedGemak in uw praktijk? Bekijk onze promotiepagina!

Download ""