Case
Case overzicht

“De cursus DigiVitaler zou ik iedereen aanraden”

Om patiënten te helpen met het gebruik van MijnGezondheid.net en de app MedGemak, heeft Stichting Digisterker de cursus DigiVitaler ontwikkeld. Steeds meer bibliotheken in Nederland geven deze cursus. De eerste ervaringen zijn erg positief. “Deze korte cursus helpt om alle vragen en onzekerheden uit de weg te helpen.”

In het Friese Eastermar, een dorp iets ten noorden van Drachten, was Cees Proper één van de eerste deelnemers aan de cursus DigiVitaler. In het knusse dorpshuis schoof hij, samen met een handvol dorpsgenoten, aan voor de uitleg over MijnGezondheid.net en MedGemak. Het patiëntenportaal en de app zijn volledig geïntegreerd binnen Pharmacom en Medicom en dragen bij aan een optimale samenwerking tussen apotheker, huisarts en patiënt.

Knus en ongedwongen

De cursusgroep in Eastermar kwam vier keer bij elkaar, iedere bijeenkomst duurde een uur of twee. Proper en zijn medecursisten kregen van de docent, een dorpsgenoot, veel handige tips. “Ik wist al wel het één en ander, maar de docent laat je zien wat er allemaal nog meer kan”, vertelt hij. “Daar was ik op termijn misschien ook wel zelf achter gekomen, maar dit gaat zo allemaal net wat sneller en makkelijker.”

Met name de manier waarop de cursus gegeven werd, met een klein groepje in het eigen dorp, sprak hem enorm aan. “Het was heel gezellig, heel ongedwongen. Zoiets versterkt ook weer de band binnen een dorp. Ik ben er dik tevreden over en kan iedereen adviseren om deze cursus te volgen.”

“Niemand hoeft zich te schamen”

De ongedwongen sfeer was volgens Renate Cazemier, werkzaam bij de Friese bibliotheek dbieb, precies de bedoeling. Ze houdt zich binnen dbieb bezig met digitale educatie en de organisatie van deze cursus. “Het is heel fijn dat je merkt dat cursisten vragen durven te stellen. We horen regelmatig van, met name oudere, mensen dat ze zich er een beetje voor schamen dat ze nog nooit echt iets met digitalisering gedaan hebben. Maar niemand hoeft zich daarvoor te schamen, met hen zijn er nog velen. Hoe mooi is het dat mensen zich daar bewust van zijn en dat ze het dan kunnen leren in een vertrouwde omgeving?”

De cursus in Eastermar organiseerde dbieb in samenwerking met een lokale zorgaanbieder, huisartsenpraktijk Wiersema. “Dat was eigenlijk perfect”, zegt Cazemier tevreden. “Je hebt dan meteen een doelgroep en omdat de kans groot is dat andere cursisten elkaar kennen, creëer je een veilige omgeving.”

Om de cursus te promoten, maakte dbieb onder meer flyers, kwam er een artikel in de lokale krant en informatie op het wachtkamerscherm van huisartsenpraktijk Wiersema, waar Eltine Wiersema-Van Til de praktijkmanager is. Haar praktijk gebruikt MijnGezondheid.net en MedGemak. “Gelukkig wordt het portaal al veel gebruikt, maar veel mensen hikten er ook nog een beetje tegenaan. Deze korte cursus helpt om alle vragen en onzekerheden uit de weg te helpen”, merkt ze.

Belangrijk voor huisartsen én patiënten

De opgedane kennis helpt patiënten om meer vertrouwen te krijgen in hun digitale vaardigheden, iets dat volgens de praktijkmanager niet onderschat mag worden. “Gezondheid behelst ook onder meer sociaal welzijn en beheersing van digivaardigheden.” Ze vindt het belangrijk dat patiënten nu volop de mogelijkheid hebben om daaraan te werken, zeker omdat de patiënten met beperkte digitale kennis vaak een relatief hoge zorgvraag hebben, en hoopt dat dit leidt tot nog meer gebruik van het portaal en de app. “Daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Ik hoop het, want als apotheekhoudende praktijk levert het portaal veel op. Het verkleint de foutenkans en zorgt ervoor dat we sneller en efficiënter kunnen werken.”

Cursist Cees Proper gebruikte MijnGezondheid.net en MedGemak al heel regelmatig voordat hij de cursus volgde. “Dat ging eigenlijk al best prima, maar door de cursus zijn veel details nog duidelijker geworden.” Dat laatste is volgens Renate Cazemier van dbieb één van de belangrijkste pijlers van de cursus. “De insteek was om de cursisten meer vertrouwd te maken met het patiëntenportaal, zodat ze zelf ook de voordelen ervan gaan zien. Dat ze zien dat het gebruik ervan niet alleen in het belang van huisartsen is, maar ook voor jezelf heel fijn.”

Hot item

Cazemier hoopt dat de eerste cursus DigiVitaler het startsein is voor meer. “Onze doelstelling is om meer samen te gaan werken met lokale zorgpartners om te kijken of we ook op andere plekken cursussen kunnen geven.” Ze hoopt dat andersom hetzelfde gebeurt. “Misschien weten veel praktijken niet dat de bibliotheek kan ondersteunen. Ze mogen altijd contact met ons opnemen. Voor digitale ondersteuning ben je juist bij de bibliotheek op de goede plek. Gezondheid is een hot item en dat wordt alleen maar meer, eHealth speelt daar een essentiële rol in.”

Hetzelfde geldt voor digitalisering. “Ook de oudere mensen zijn zich ervan bewust dat steeds meer zaken digitaal geregeld moeten worden. De paniek kan dan toeslaan bij mensen die beseffen dat ze daar nog weinig vanaf weten. ‘Ik moet iets doen’, denken ze dan, ‘anders kan ik straks niets meer’. Dan is het toch ontzettend dankbaar dat we voor hen zo’n cursus kunnen faciliteren?”

Meer weten over de cursus DigiVitaler? Bekijk de website of neem contact op met de lokale bibliotheek.

Ook zorgverleners kunnen een cursus volgen om digitaal vaardiger worden

Naast patiënten hebben ook zorgverleners de mogelijkheid om meer te weten te komen over het gebruik van MijnGezondheid.net en MedGemak. Via PharmaPartners zijn twee verschillende trajecten (Digi-starter en Digi-coaches) beschikbaar, voor minder en meer gevorderde medewerkers. Beide trajecten, die altijd op maat gemaakt worden, sluiten aan op het kennisniveau van de deelnemer. Het Digi-starter traject is voor zorgverleners die nog niet helemaal thuis zijn in de IT en is het Digi-coaches traject voor de wat meer gevorderde gebruiker. Klinkt dat interessant en wilt u meer weten? Maak dit dan kenbaar bij uw zorggroep.

Download ""