Case
Case overzicht

Huisartsenpraktijk Schaapskamp snel overtuigd van de meerwaarde van de telefonie integratie

Sinds anderhalf jaar maakt Huisartsenpraktijk Schaapskamp gebruik van de telefonie integratie van PharmaPartners. In dit artikel delen huisarts Henk Jan Besselink, doktersassistente Dunja Holtus en praktijkmanager Jitske Besselink hun ervaringen met de module in Medicom.

Over de praktijk

Huisarts Henk Jan Besselink is sinds 2010 praktijkhouder van Huisartsenpraktijk Schaapskamp. De praktijk in Winterswijk draagt zorg voor ongeveer 2850 patiënten. In de regio Winterswijk werken inmiddels alle huisartsen met Medicom als
huisartsinformatiesysteem. “In de loop der tijd is het systeem steeds uitgebreider geworden. Door alle mogelijke modules en opties af te nemen, kunnen we hier optimaal gebruik van maken. Natuurlijk is het soms even zoeken hoe iets precies werkt, maar ik
vind het leuk om binnen de regio een pioniersrol te vervullen. Zo zijn we uiteindelijk ook bij de telefonie integratie terechtgekomen”, aldus Besselink.

Snel overtuigd van meerwaarde

Voordat Huisartsenpraktijk Schaapskamp aan de slag ging met de telefonie integratie, heeft Besselink zich uitgebreid ingelezen over het nut van de module. Nadat hij bij een collega-huisarts had meegekeken, was hij overtuigd: “Inkomende oproepen worden automatisch gekoppeld aan een patiëntdossier, waardoor je niet steeds naar de naam of geboortedatum hoeft te vragen. Dat scheelt tijd en voelt daarnaast ook een stuk persoonlijker.”

Voor de implementatie van de telefonie integratie is Huisartsenpraktijk Schaapskamp in zee gegaan met telefonieprovider LanTel. “Dit is een bewuste keuze geweest”, aldus Besselink. “Door voor een partij te kiezen die korte lijnen heeft met PharmaPartners, sloot alles goed op elkaar aan en was de integratie snel geregeld.”

Doktersassistente Dunja Holtus beaamt het gemak van de telefonie integratie. “Wanneer een patiënt belt, kun je direct het juiste dossier openen en heb je gelijk een beeld van waar het gesprek wellicht over kan gaan. Hierdoor hoef je niet door te vragen en kun je gelijk inhaken op een eerder consult of voorgeschreven medicatie. Ook wanneer ik bijvoorbeeld een patiënt doorverbindt met de huisarts, verschijnt het juiste patiëntdossier gelijk op zijn scherm. Dit wordt zowel door ons als door patiënten als zeer prettig ervaren.”

Naast het automatisch koppelen van een inkomende oproep met een patiëntdossier, biedt de telefonie integratie volgens praktijkmanager Jitske Besselink nog meer voordelen. “Vanuit het patiëntdossier kun je met één klik terug naar de agenda om een afspraak voor de bellende patiënt in te plannen. En mocht er geen patiëntdossier aan het inkomende nummer gekoppeld zijn, dan is dit in de pop-up van de telefonie integratie meteen zichtbaar. In overleg met de patiënt kan het telefoonnummer alsnog aan het juiste dossier toegevoegd worden. Zo worden de patiëntdossiers steeds completer.”

 

“Inkomende oproepen worden automatisch gekoppeld aan een patiëntdossier, waardoor je niet steeds naar de naam of geboortedatum hoeft te vragen. Dat scheelt tijd en voelt daarnaast ook een stuk persoonlijker.”
Henk Jan Besselink | Huisarts

Ruimte voor doorontwikkeling

Hoewel de medewerkers van Huisartsenpraktijk Schaapskamp erg tevreden zijn over het gebruik van de telefonie integratie, zien zij ook nog ruimte voor doorontwikkeling. Zo ziet doktersassistente Holtus bijvoorbeeld graag dat de nummerherkenning uiteindelijk ook voor de receptenlijn gaat werken: “Op de voicemail van de receptenlijn vallen soms nog bepaalde stukken van de ingesproken tekst weg, waardoor het niet altijd direct duidelijk is om welke patiënt het gaat. Aangezien de telefonie integratie voor normale oproepen heel fijn werkt, zou het ook voor de receptenlijn erg handig zijn wanneer dit wordt opgevangen door de telefonie integratie.”

Voor huisarts Besselink zou de toevoeging van een adresboek of lijstje met favoriete telefoonnummers aan Medicom een welkome aanvulling zijn: “Via het telefonieprogramma van LanTel is dit al mogelijk, maar het zou ook handig zijn als dit in Medicom beschikbaar is. Dan kun je met één druk op de knop naar een veelgebruikt contactpersoon zoals de apotheek bellen. Inkomende gesprekken van deze nummers kunnen dan ook als zodanig worden herkend.”

Wat betreft het toevoegen van nog niet gekoppelde telefoonnummers, ziet praktijkmanager Besselink ook nog een verbeterpunt: “Het toevoegen van telefoonnummers moet nu nog handmatig. Dit werkt goed, maar het zou nog makkelijker zijn als dit ook met een simpele druk op de knop kan.

De genoemde wensen neemt PharmaPartners mee in de doorontwikkeling van de telefonie integratie, zodat de module ook in de toekomst huisartsenpraktijken optimaal kan blijven ondersteunen in een efficiënt werkproces.

Meer informatie

Bent u benieuwd naar wat de telefonie integratie voor úw praktijk kan betekenen? Vraag
een gratis demonstratie aan of lees de productpagina.

Download ""