Case
Case overzicht

“Telefoontjes zijn korter; een afspraak is zo gepland”

Als ze moet schatten? Dan levert Telefonie-integratie assistente Julia Lourens zeker een halve minuut tijdwinst op per telefoontje. Dat is heel wat op gemiddeld vijftig belletjes per ochtend. Kleerekoper en Corsten in Elst werkt als een van de eerste huisartspraktijken met de functie van PharmaPartners voor vlot telefoonverkeer. “Wij laten de computer graag het werk doen.” 

Direct gegevens beller op scherm
Simpel uitgelegd biedt Telefonie-integratie een directe koppeling tussen de telefooncentrale en het huisartseninformatiesysteem Medicom van PharmaPartners.

“Als een patiënt naar onze praktijk belt, zie ik vanuit Medicom direct alle gegevens van de beller op mijn scherm”, legt assistente Julia Lourens uit. “Met één muisklik ben ik in het dossier van de patiënt of in de agenda om een afspraak te plannen. Wat ook handig is: als vader of moeder over een kind belt, zie ik gelijk het hele gezin in beeld

Minder werkdruk
PharmaPartners bracht Telefonie-integratie onlangs op de markt om de enorme werkdruk in de huisartsenpraktijk te verminderen. Op piekuren kan een roodgloeiende telefoon met lange wachttijden heel wat stress opleveren.

“Telefonie-integratie is een leuke, fijne oplossing”, merkt Lourens. “Als een patiënt de praktijk belde, moest ik voorheen altijd de geboortedatum en achternaam vragen. Met de nieuwe koppeling hoeft dat niet meer. Dat scheelt tijd. Binnen een paar seconden heb ik nu een afspraak gepland. En ik heb nooit meer dat ik na een telefoontje denk: ‘Oei, wie was dat ook alweer.’”

Persoonlijk contact
Ook patiënten vinden het wel zo prettig als assistentes direct weten wie ze aan de lijn hebben, denkt Lourens.

“Het voelt persoonlijk, alsof we hen goed kennen. Zo reageerde een dame lachend: ‘Oh, u herkent mijn stem, wat fijn.’ De meeste mensen vinden het ook handig als we de geboortedatum al weten.”

Super georganiseerde praktijk
Een rinkelende telefoon of chaos tijdens piekmomenten was voor de Huisartsenpraktijk Kleerekoper en Corsten overigens niet de reden om Telefonie-integratie aan te schaffen.

“Wij zijn al een super geordende praktijk”, lacht Marijke Corsten. “Die orde vloeit zeker voort uit ons beleid. Ik ben een groot voorstander van automatisering en laat de computer liefst zoveel mogelijk werk doen. Nieuwe oplossingen zoals Telefonie-integratie vind ik leuk en voer ik gelijk in.”

Minder fouten
Haar ervaring tot nu toe? “Telefonie-integratie scheelt onze twee assistentes echt tijd en voorkomt fouten. Voorheen werden patiënten soms verkeerd ingepland. Dat kan niet meer. Ook zelf kan ik mensen nu gemakkelijk, hup, meteen vanuit het dossier terugbellen.”

Innoveren betekent meestal dat je eerst wat kinderziektes moet overwinnen. Corsten: “Ik heb één kanttekening. Door de inlogfunctie kunnen de assistentes en huisartsen alleen vanaf hun eigen werkplek gebruik maken van Telefonie-integratie. Of ze moeten aan een ander bureau opnieuw inloggen. Dat mag van mij flexibeler.”

“Maar verder biedt Telefonie-integratie alleen voordelen”, vindt Lourens. “Voor mij voelt het echt als een cadeautje.”

Wilt u ook efficiencyslag maken?

Wenst u meer informatie over de Telefonie-integratie?

Neem dan gerust contact met ons op via 088 688 88 88 of huisartsenzorg@pharmapartners.nl.

Download ""