PharmaPartners-de-patiënt-wordt-steeds-meer-mobiel
Case
Case overzicht

Minder no shows met de SMS Afspraak Herinnering Service in Medicom

Minder no shows en een extra service voor patiënten. Dat zijn volgens Vincent Gerris en Rian van der Zanden van SGE de belangrijkste voordelen van de nieuwe SMS Afspraak Herinnering Service in Medicom. Vooral de praktijkondersteuners ervaren dat er merkbaar minder mensen wegblijven zonder iets te laten horen.

“Een halfjaarlijkse of jaarcontrole bij de POH wordt sneller over het hoofd gezien dan een afspraak bij de dokter die één of twee dagen eerder is gemaakt. Logisch dus, dat we vooral bij de chronische zorg voordeel hebben van de SMS Afspraak Herinnering”, zegt Rian van der Zanden, coördinerend assistente bij SGE Orion.

Het tijdstip van verzending van de SMS en de tekst van de herinnering kon het gezondheidscentrum zelf bepalen. “In overleg met PharmaPartners versturen we herinneringen voor een doktersbezoek 24 uur voor de afspraak en herinneringen voor een bezoek aan de POH 72 uur van tevoren. Die extra tijd geeft bijvoorbeeld ouderen die de afspraak vergeten zijn de tijd om toch nog vervoer te regelen als dat nodig is.”

Dubbel voordeel

Geregeld hoort Rian van der Zanden van patiënten die voor de POH komen dat zij blij waren met de herinnering. “’Ik had er helemaal niet meer aan gedacht’, zeggen ze dan. En voor ons is het heel fijn dat mensen die echt niet kunnen, op tijd afbellen. Dan kunnen we proberen het gat dat ontstaat weer op te vullen met een andere patiënt.”

“Het werkt dus twee kanten op”, vat Vincent Gerris, manager IT-ontwikkeling bij SGE, samen. “Er verschijnen meer mensen op de afspraak en als ze niet kunnen, bellen ze af zodat we andere afspraken naar voren kunnen halen. Al met al scheelt dat een hoop ‘verloren’ tijd, vooral bij de POH die 45 minuten uittrekt voor een afspraak.”

Volledig automatisch

De SMS Afspraak Herinnering was een lang gekoesterde wens van SGE en Gerris is blij dat PharmaPartners deze heeft gerealiseerd. “Je kon het zelf wel regelen, maar dan moest je 200 telefoonnummers per dag intikken. Nu heb je er na het instellen van de tekst en de termijn geen omkijken meer naar.” Een extractie van agenda en patiëntgegevens (06-nummers) uit Medicom wordt dagelijks door PharmaPartners aangeleverd bij de SMS-leverancier, zodat de afspraakherinneringen volledig automatisch kunnen worden verstuurd. Vincent Gerris geeft de voorkeur aan SMS boven e-mail, omdat een bericht dat direct binnenkomt op de mobiele telefoon een hogere attentiewaarde heeft.

Meer mogelijkheden

Het is nu wel van belang om bij iedere patiënt het juiste 06-nummer in Medicom te registreren, zegt Gerris. Daar zijn ze bij Gezondheidscentrum Orion druk mee bezig, vertelt Van der Zanden, want uit navraag blijkt dat de sms’jes nog niet bij iedereen aankomen. En in de toekomst wil SGE de SMS-functie mogelijk ook voor andere doeleinden gebruiken. De uitnodiging voor de griepcampagne bijvoorbeeld, of een bericht over het afzeggen of opnieuw plannen van een afspraak wanneer de huisarts naar een spoedgeval moet.

Maar dat is toekomstmuziek. Voor nu is Rian van der Zanden meer dan tevreden over de vermindering van no shows. “En een positieve bijvangst is dat de vele Engelstalige patiënten die we hebben een telefonisch gemaakte afspraak ook op schrift krijgen, zodat er geen spraakverwarring meer kan ontstaan over het tijdstip.”

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de SMS Afspraak Herinnering Service? Neem gerust contact met ons op of neem een kijkje op de productpagina.

Download ""