Nieuws overzicht
Deel op:

Blog Daniël van Dongen | Een promotie maken in deze tijd van een andere werkelijkheid, kan dat?

Pharmapartners biedt veel ruimte aan zijn medewerkers om zichzelf te ontwikkelen. Dit kan, naast door het volgen van externe trainingen, door gebruik te maken van het persoonlijke opleidingsbudget wat je hebt, door participatie in de diverse interne programma’s of programma’s samen met het moederbedrijf TSS.

Hoe ik dat heb ervaren? Ik neem jullie graag mee in het traject van de afgelopen weken.

Het was op onze afdeling al even bekend dat onze Teamlead een stap zou maken richting een manager positie binnen onze organisatie. Met de inzichten verkregen vanuit de participatie in het interne PharmaPartners opleidingsprogramma ‘Leadership Development Program’ en het tijdelijk overnemen van de rol van november 2019 tot Maart 2019 was ik mezelf al enige tijd aan het voorbereiden op een potentiële promotie binnen de afdeling Operations.

Om te kunnen solliciteren moest ik alleen nog wachten op de officiële mededeling dat onze TeamLead de doorstroom zou maken naar de functie van Manager Customer Services.

Op 28 februari kwam die mededeling daarmee kwam de functie Teamlead ook gelijk beschikbaar. Mijn sollicitatiebrief en CV had ik al klaar staan om te versturen, dus die werden direct verstuurd naar onze HR-collega’s. Het proces was in gang gezet.

En dan ineens….

Op 9 maart de berichtgeving over het corona virus. In het bijzonder de mededeling voor de inwoners van Brabant: “Blijf en werk zoveel mogelijk thuis”.

Als ICT-bedrijf in Brabant behoort thuiswerken uiteraard tot de mogelijkheden en bijna de gehele organisatie werkt vanaf het eerste moment thuis.

Hoe moet het nu met mijn werkzaamheden, de sollicitatieprocedure voor de promotie, de eventuele werk-overdracht??

Een hoop vragen komen op dat moment bij mij op.

De gesprekken zijn op dat moment nog niet gepland en vanwege de nieuwe werkelijkheid met iedereen die thuis zit, is iedereen zoekende hoe alles organisatorisch moet gaan werken.

Het is dus wachten tot de periode van solliciteren is afgerond en de gesprekken gepland worden.

Thuiswerken

In de tussentijd is het ook voor mijzelf zoeken hoe ik mijn werk moet indelen. Ik ga nog wel sporadisch naar kantoor.

De beginperiode voelt als een verademing. Het is rustig om thuis te werken. Geen mensen aan mijn bureau, op e-mail, telefoon of via teams, waardoor ik veel van de meldingen die al wat langer op de werklijst stonden kan oppakken.

Met het oog op de potentiele overgang ga ik met volle focus aan de slag met deze meldingen en in een korte tijd, maar met langere werktijden, is de lijst terug gebracht naar bijna 0 openstaande vragen en meldingen.

Dat biedt rust en geeft me een goed gevoel om het straks (gedeeltelijk) los te laten.

De sollicitatieprocedure

Persoonlijk vind ik intern solliciteren een beetje vreemd aanvoelen. Je hebt een gesprek met twee managers met wie je veelvuldig contact hebt. En de manager Operations met wie ik juist ook veelvuldig over de functie, zijn én mijn ideeën etc. hebt gesproken.

Hoe ga je zo’n sollicitatie nou in? Ga je er juist heel informeel in, relaxed en achterover hangend of juist heel formeel. Hoe gaan de gesprekken? Anders dan die je normaal met hen hebt, of juist hetzelfde? Ik denk dat het makkelijker is om een formeel gesprek te voeren met ‘onbekende’ mensen dan met directe collega’s. Gelukkig is de sfeer dan ook niet formeel, maar is het gesprek luchtig met wel de juiste vragen. En uiteraard antwoorden. Een tweede gesprek zal worden gepland.

Enkele dagen erna komt er ineens een appje: “Daniël heb je nu tijd voor je gesprek. Het past nu beter in mijn agenda”. ik slik een paar keer. Geen voorbereiding, maar we gaan er voor!

Na een goed gesprek komt er ook vanuit hem een positief advies.

De nieuwe werkelijkheid, een nieuwe werkomgeving en verhouding

Ondertussen verandert de thuiswerk-situatie wel als op 15 maart vanuit de overheid de beslissing wordt genomen om de scholen en Kinderdagopvangen alleen te openen voor mensen in een vitaal beroep.  Met een vrouw werkzaam in de levensmiddelen-productie heb ik naast mijn werk dan ook ineens de zorg voor twee kleine kinderen (3 en 5 jaar) gedurende vier dagen in de week.

Na contact met de opvang staan we wel op de lijst van de noodopvang en kunnen we onze kinderen naar de kinderopvang brengen. Maar we besluiten om dit zolang mogelijk niet te doen met het oog op potentiële besmetting en de opvang vrij te laten voor mensen die het echt nodig hebben in deze tijd.

Vanuit PharmaPartners ontvangen we ook de berichtgeving dat er begrip is voor het veranderen van de productiviteit in combinatie met de zorg en scholing van (jonge) kinderen. Ik heb daarom het volste vertrouwen dat we dit wel aan kunnen.  Hoe alles moet gaan werken met de oudste die wel taken/schoolwerk heeft en de jongste die dat niet heeft is nog de vraag.

Thuisscholing.. het begin

Mijn zoon beginnend met briefjes typen naar de juffrouw als taakje

De basisschool geeft voor de kleuters geen huiswerk of taken. Ze bieden wat linkjes, filmpjes en wat opdrachtjes via de school-app. Hiermee ligt dus de taak, en creativiteit, bij de ouders om de kinderen te voorzien van werk. We stellen daarom ook een redelijk strak ochtend schema op.

De eerste dagen en weken gaat het nog goed. Terwijl de oudste een taakje maakt en de jongste kleurt en knutselt kan ik diverse overleggen houden. Ik kan daarna wat tijd vrij maken om samen fruit te eten en gedurende de dag wat tijd samen door te brengen in de tuin. Het gebruik van de iPad gaat vanaf het begin wel omhoog. Als het maar school-apps zijn dan is het wel goed toch ?. De streamingdienst Disney+ draait ook overuren en met het vervroegd uitbrengen van Frozen2 komen bijna elke dag Elsa en Anna wel voorbij.

De kinderen thuis brengt ook wel leuke dingen met zich mee. Zo wordt je gewezen op stopwoordjes, hoor je vaak ´heb je nu al weer een meeting’ of dat je iets verkeerd zegt als wanneer je de telefoon weer op hangt: ‘papa, het is niet Hoi Hoi, maar Doei Doei’.

Promotie!

In een periode van drie weken is de promotie rond en gecommuniceerd, per 1 april maak ik mijn stap naar Teamlead van de afdeling Operations.

De inwerk/overdrachtsperiode is kort, omdat ik al bekend ben met de diverse onderwerpen en de collega’s en omdat ook de huidige teamlead snel zal snel overstappen naar de manager rol.

Het is een tijd van veel overleggen, overdrachtsgesprekken en kennisdeling.

De snelle wisseling betekent wel dat mijn huidige functie nog niet is vervuld en ik zal dan ook in meer of mindere mate nog taken oppakken vanuit mijn oude rol.

Thuis school en werken

Bij het beginnen van mijn nieuwe functie wordt ook duidelijk dat de intelligente lockdown langer zal gaan duren. Het thuis lesgeven wordt steeds lastiger. De spanningsboog van de kinderen is steeds korter en de taakjes worden sneller omgezet naar tv kijken, iPad en buiten spelen.

Ondanks dat ik mezelf daar met momenten best bezwaard mee om voel is het combineren van alles zeer lastig en probeer ik me daarbij neer te leggen.

De nieuwe functie vereist nu eenmaal meer overleg, netwerken en telefoontjes, waardoor de aandacht voor de kinderen afneemt.

De versierde muur

Dit gaat dan ook niet altijd goed. Als je denkt dat ze lekker rustig aan het spelen zijn en bijvoorbeeld aan het kleuren of boven aan het spelen zijn terwijl ik in een overleg zit, kom je er later achter dat dit niet altijd het geval is.

Zo is tijdens een sollicitatiegesprek een keer de muur ‘mooier’ gemaakt, aldus de kinderen. Dit was gelukkig met wat gummen en nagellak remover te verwijderen.

Of een andere keer loop je na een meeting naar buiten om daar allerlei speelgoed te zien liggen wat toch echt eerst op de slaapkamer van een van de kinderen lag. Ze waren hier aan het kijken wat er kon vliegen. Nou, dat was niet zo veel en ook niet zo ver hoor.

Resultaat; papa kon ook nog eens in de dakgoot op zoek naar speelgoed wat daar beland was.

Hoe langer de periode van thuiswerken en thuisscholing duurt hoe meer je merkt dat de kinderen en wijzelf allemaal wat sneller op onze teentjes getrapt zijn. De kinderen geven daarnaast aan dat ze het toch echt missen om met andere kinderen te spelen.

We besluiten dat de kinderen voor zowel henzelf als voor ons na één maand thuis zitten dan toch maar voor een dag naar de noodopvang gaan.

En gelukkig is vanaf 11 mei de school weer gedeeltelijk gestart en de kinderopvang weer open. Daardoor komen de kinderen weer terug in een structuur en kunnen wij ook weer met meer focus werken.

PharmaPartners in Corona tijd.

Een promotie maken in deze tijd van een andere werkelijkheid, kan dat? Tuurlijk kan dat en bij  PharmaPartners is vanaf het begin goed omgegaan met de thuiswerksituatie en vindt er vanuit de organisatie steeds een heldere en duidelijke communicatie plaats.

Hierdoor is er ook wat meer ruimte voor het inwerktraject en de invulling van de nieuwe rol. Van een afstand is dat toch wat lastiger voor elkaar te krijgen merk ik.  Tot nu toe krijg ik alle ruimte en tijd om mezelf de rol helemaal eigen te maken. Met de ondersteuning van de collega’s van Operations en PharmaPartners heb ik daar de volste vertrouwen in en kijk ik uit om samen met het team weer op kantoor mooie dingen te bewerkstelligen!

Download ""