Nieuws overzicht
Deel op:

Blog Gerard van Haperen | Werken in de coronacrisis: rust, reinheid, ritme en regelmaat!

Tot vorige week zag mijn week er heel anders uit, werkweken van 50-60 uur waren mij niet vreemd en daarnaast houd ik niet van stilzitten dus de avonden en weekenden waren ook aardig gevuld. Je kunt je afvragen of dit erg is en dat is ook weer afhankelijk van aan wie je het vraagt. Persoonlijk geniet ik van hard werken en is het voor mij een combinatie van topsport en hobby. Als je het aan mijn vriendin vraagt dan mag het soms wel wat minder en is een weekend thuis op de bank soms ook gewenst. De eerste dagen, van wat ik noem sociale isolatie en thuiswerken, heb ik als ‘hels’ ervaren.

Ik merkte dat ik enorm chagrijnig en gefrustreerd was. In eerste instantie weet ik dat aan het gebrek aan fysieke sociale interactie met mijn collega’s, ik ben namelijk nogal een ‘sociaal dier’. Maar na een paar dagen kwam ik n.a.v. een post op LinkedIn (link) tot andere inzichten. In mijn drukke leven zat ik in een bepaalde flow en was ik continue in beweging, tot mijn ‘’normale’’ leven vorige week plotseling letterlijk tot stilstand werd gebracht. En zoals de natuurkundige wetten ons voorschrijven kost niet alleen versnellen energie maar het afremmen net zo goed en dat gaat meestal ook nog gepaard met wrijving. Dit heeft mij tot nieuwe inzichten gebracht en tot het besef dat ik niet meer hetzelfde kan doen als ik wat ik altijd deed. Je komt tenslotte niet verder als je probeert te bewegen terwijl je op de handrem staat. Deze situatie vraagt dus om een andere aanpak, ‘back-to-basics’ met rust, reinheid, ritme en regelmaat.

Rust

Het is eerste wat mij opviel is dat ik enorm gestrest raakte van de hele corona situatie en het feit dat ik niet meer kon ‘bewegen’ zoals normaal. Dit vraagt dus om in deze situatie opnieuw rust te creëren. Maar wat is dan rust? Voor mij betekent dat momenten van reflectie, even stilstaan en niets te hoeven doen. Dit betekent ook tijdig afschakelen en niet continue met werk bezig zijn. Dus hoe lastig dit voor mij ook is, betekent dat de laptop en telefoon ’s avonds wegleggen. In deze tijd waarin bijna iedereen noodgedwongen thuiswerkt en de scholen dicht zijn komt daar nog een complicerende factor bij, mijn werk- en privéleven zijn sterker verweven dan ooit. Nu geloof ik van nature al niet in ‘work-life balance’ er is tenslotte maar een Gerard, echter voor de diegene die dat wel geloven zal het verweven raken van die twee levens nog zwaarder zijn.

Probeer daarom niet alleen momenten van rust te creëren maar doe dit vooral ook met elkaar en maak dit bespreekbaar. Zorg er dan ook voor dat niet elk ‘vrij’ moment dat je niet voor je kinderen of voor het huishouden hoeft te zorgen opgaat aan werk, maar kies juist dan ook even voor je eigen moment van rust. Wat hierbij belangrijk is dat de verwachting in deze tijd helder is, je kunt pas rust ervaren als je ook echt de vrijheid voelt om je rust te pakken zonder je ‘schuldig’ te voelen. Dit is ook mijn een oproep aan alle leiders om deze verwachting open te bespreken. Ik heb onlangs expliciet uitgesproken richting mijn team dat het belangrijk is om ruimte in te plannen om zelf rust te creëren.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Als laatste is het goed om in beweging te blijven. Voordat ik achter mijn laptop kruip wandel ik elke ochtend een half uur met onze hond, rond 15.00 uur maak ik mijn 2e ronde tussen de afspraken in. Om daarnaast nog wat aan sport te doen ben ik begonnen met een ‘plank challenge’ via een app op mijn telefoon zodat ik, als we straks weer naar het strand mogen, prima in mijn zwembroek kan verschijnen.

Reinheid

Reinheid gaat over hygiëne maar ook over verzorging. Aan dat eerste wordt voldoende aandacht gegeven vanuit het RIVM dus daar ga ik hier verder niet op in. Verzorging vind ik daarnaast wel essentieel, en dan bedoel ik natuurlijk niet of je haar goed zit achter de webcam maar hoe jij jezelf, je lichaam en geest in goede conditie houdt. Je kunt deze situatie het beste vergelijken met een marathon of met duursport. Het begint bij goed eten en drinken. Goede voeding en de juiste vochtbalans zorgen ervoor dat we goed kunnen presteren. Daarnaast is het belangrijk om in conditie te blijven en daar heb ik wel een aantal tips voor. Een goed nachtrust zorgt ervoor dat je fit aan de wedstrijd begint en draagt bij aan concentratievermogen. Wat dan belangrijk is, is om relaxed en met zo min mogelijk prikkels te beginnen aan je slaap, dus vermijd schermen en fel licht. Ik weet dat het verleidelijk is om al het nieuws en laatste inzichten rondom corona te volgen maar elke avond Jinek voor het slapen gaan draagt in mijn geval niet bij aan mijn nachtrust.

Ritme en regelmaat

Om te zorgen dat ik die rust en conditie behoud is het belangrijk om dit goed te borgen in mijn dagelijks leven. Dit betekent voor mij een vast ritme met regelmaat. Voor de mensen die mij goed kennen; dit zit niet bepaald in mijn natuurlijk aard. Ik geniet normaal namelijk enorm van de dynamiek en hectiek van de dag. Echter merkte ik al snel dat, als ik deze marathonsessie vol wil houden, dit van essentieel belang is. Belangrijk hierbij en wellicht een open deur, is het plannen en je hieraan vasthouden. Ik heb blokken in mijn agenda gezet om te wandelen, te lunchen met mijn vriendin en zoon en ook werkzaamheden te doen naast afspraken. Dit vraagt om discipline en voel je vooral ook niet bezwaard om nee te zeggen als mensen jouw planning proberen te dwarsbomen. Stem je planning ook goed af op je privéplanning zodat je hier de juiste balans in kan vinden.

Tot slot wil ik nog meegeven dat het belangrijk is om naast de inhoudelijke afstemming met je collega’s, ook los van de inhoud elkaar op te blijven zoeken. Zo organiseer ik digitale koffiemomentjes met mijn team en hadden wij afgelopen vrijdag onze eerste digitale vrijdagmiddagborrel. Laten we juist in deze tijd van ‘social distancing’ ook goed op elkaar letten. Dus zoek elkaar ook één-op-één op bij de ‘ digitale koffieautomaat’.

Terug naar de basis dus! Voor de korte termijn ben ik erg positief en heb ik persoonlijk veel baat bij deze nieuwe inzichten. Ik ben erg benieuwd wat het nog meer oplevert en welk kansen dit biedt voor de lange termijn. Er is tenslotte niets mis met even stilstaan, ontsnappen uit de waan van de dag, alles laten bezinken en onszelf een heldere blik gunnen op de wereld waarin we bewegen.

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!

Download ""