MijnGezondheid.net-portaal-voor-online-communicatie-met-uw-patiënten
Nieuws overzicht
Deel op:

E-health in Huizen: de kop is eraf

Apothekers en huisartsen in het Noord-Hollandse Huizen trekken samen op bij de implementatie van e-health. We volgen hen en publiceren daar regelmatig over. Op 20 februari was de kick-off van het traject in De Boerderij in Huizen. Zo’n veertig apothekers, huisartsen en assistenten kregen een stoomcursus over het werken met MijnGezondheid.net en maakten een aanzet voor het Huizens e-healthprotocol.

In een rollenspel lieten medewerkers van PharmaPartners precies zien welke ‘digitale route’ een patiënt kan volgen in contact met de huisarts en apotheker. Vanaf het eerste bericht over MijnGezondheid.net in de nieuwsbrief van de zorgverleners en aanmelden, tot het doen van een e-consult, het maken van een e-afspraak, het inzien van labuitslagen en het aanvragen van herhaalmedicatie. “De functies in MijnGezondheid.net kwamen langs, maar ook de aansluiting daarvan op de functionaliteit in Pharmacom en Medicom”, vertelt Thomas Blaeser, die de rol van patiënt voor zijn rekening nam. In het dagelijks leven is hij accountmanager e-health bij PharmaPartners Farmacie.

Werkafspraken

“Het rollenspel geeft een goed beeld van de mogelijkheden van MijnGezondheid.net en hoe het portaal de samenwerking tussen huisartsen, apothekers en patiënten kan ondersteunen”, vervolgt Blaeser. “Om als zorgverleners samen een goede start te maken, moeten duidelijke werkafspraken en keuzes worden gemaakt. In het tweede deel van de bijeenkomst hebben we de verschillende afspraken en keuzes voorgelegd en is een begin gemaakt met de discussie daarover.” De afspraken moeten landen in een Huizens e-healthprotocol. Tjeerd Wassenaar, apotheker en bestuurder van de Stichting Automatisering Gezondheidszorg Huizen (SAGH), vertelde daar eerder over. “Hoe ga je bijvoorbeeld om met het aanmelden van een patiënt, binnen welke termijn moet een patiënt antwoord krijgen op een e-consult, en leid je aanvragen voor herhaalmedicatie eerst langs de huisarts of rechtstreeks naar de apotheek?”

Buddy’s

Bij de implementatie maakt SAGH gebruik van buddy’s; huisartsen die al langer met MijnGezondheid.net werken, fungeren als vraagbaak voor starters. “Tijdens de kick-off werden al best practices gedeeld en benadrukte een meer ervaren huisarts dat zijn assistenten desgewenst bij anderen langs kunnen komen om tekst en uitleg te geven”, aldus Blaeser.

Ervaring opdoen

De komende maanden gaan alle apothekers en huisartsen op kleine schaal aan de slag met MijnGezondheid.net. Het plan is om het portaal na de zomervakantie, als de digitale route goed is ingebed, groots te lanceren voor alle Huizenaren. Blaeser: “Dan is ook de app MedGemak voor de apotheek beschikbaar, zodat het voor patiënten nog makkelijker wordt om waar en wanneer zij dat willen via hun smartphone hun apotheekzaken te regelen. De huisartsfuncties worden zo snel mogelijk daarna toegevoegd aan de app.”

PharmaPartners doet nu een stapje terug bij de implementatie: MijnGezondheid.net is beschikbaar voor alle apotheken en huisartsenpraktijken en de benodigde kennis is gedeeld. Natuurlijk blijven we het project wel volgen en houden we u op de hoogte van de vorderingen.

Download ""