Bouwen aan zorgsystemen
Nieuws overzicht
Deel op:

Haal meer uit Pharmacom in samenwerking met Professional Services

Meer vat krijgen op de processen in de apotheek? Meer kennis halen uit de data in het apotheekinformatiesysteem? In één keer een opschoonactie uitvoeren? Informeer dan eens naar de mogelijkheden bij onze afdeling Professional Services. Onze consultants en dataspecialisten helpen u graag met advies, implementatiebegeleiding, clusterbeheer en (extr)acties op maat.

“Alles wat niet onder de standaard dienstverlening van Pharmacom valt, hoort thuis bij Professional Services”, vertelt consultant Julius Kik. De ene dag loopt hij met een apotheker de receptstroom en bijbehorende processen in Pharmacom na om te kijken waar optimalisatie mogelijk is, de andere dag is hij op locatie om de livegang van een robot in goede banen te leiden of staat hij voor een groep apothekers om een stoomcursus Pharmacom beheer te geven. “Alles wat we doen is erop gericht om de apotheek zo veel mogelijk te laten profiteren van de mogelijkheden en informatie in Pharmacom. Door processen te optimaliseren en de efficiency te vergroten helpen we de apotheek om de best mogelijke zorg te leveren.”

Leercurve

Recent dacht Julius Kik bijvoorbeeld met een klant mee over een heel nieuwe inrichting van apotheekprocessen, waarbij zorg en logistiek zijn gescheiden. Medewerkers hebben daardoor meer focus op hetzij zorg, hetzij logistiek. Hierdoor kunnen mensen sneller worden bediend en is er meer ruimte voor het geven van een goed advies.” De kennis en ervaring die de consultants hebben met Pharmacom en die zij opdoen in de verschillende projecten, worden weer ingebracht bij nieuwe projecten. Zo ontstaat een positieve leercurve waar klanten van profiteren.

Ook het clusterbeheer kan geheel of gedeeltelijk worden ondergebracht bij PharmaPartners. “Als onafhankelijke, professionele partij kunnen we het beheer inrichten conform de wensen van het cluster, het cluster ontzorgen en op die manier meerwaarde creëren”, aldus Kik.

Meer kennis uit Pharmacom

Bij Professional Services werkt ook een aantal dataspecialisten en technisch consultants die veel meer uit Pharmacom kunnen halen dan de apotheek zelf. Martin Heese is één van hen: “Door middel van scripting kunnen we vrijwel alle informatievragen van klanten beantwoorden. Afleveringen van de laatste x-jaar, het gebruik van de zorgcode, zichtbaar maken wat een door de consultant voorgestelde procesverbetering oplevert, het kan allemaal.” “En als de apotheek een BI-tool gebruikt waarvoor hij dagelijks, wekelijks of met welke frequentie dan ook dataextracties wil ontvangen, dan regelen Martin en zijn collega’s dat”, vult Julius Kik aan.

Standaard acties

Voor iedere informatievraag die niet met de Q-module te achterhalen valt, kunt u contact opnemen met Professional Services. Een vijftal veelvoorkomende acties worden standaard aangeboden door onze dataspecialisten:

  • Voorraadwaarden resetten voor het gehele assortiment. Door op een vooraf vastgestelde datum en tijd de voorraadhoeveelheden van alle artikelen in het assortiment op nul te zetten, maakt u een frisse start met uw voorraad.
  • Registreren opt-ins diagnostisch dossier. Wanneer uw patiënten tegelijkertijd met de opt-in voor het LSP ook toestemming hebben gegeven voor de uitwisseling van diagnostische waarden, kunnen wij deze opt-ins in batch voor u registreren in het diagnostisch dossier.
  • Opschonen medische/logistieke noodzaak. In de medicatiehistorie en de aanschrijfbuffer kunnen wij in uw volledige patiëntenbestand het kenmerk medische en/of logistieke noodzaak verwijderen. Optioneel hierbij is om deze actie alleen uit te laten voeren voor patiënten die wel of juist niet in de aanschrijfbuffer zijn opgenomen.
  • Uitlijsten/wijzigen informatiecodes en -teksten. U kunt rubriek 14 (informatiecode) en rubriek 15 (informatietekst) in het bezorginformatiescherm voor patiënten laten uitlijsten/wijzigen. Hiermee creëert u inzicht in de codes die zijn toegevoegd aan de patiëntendossiers en kunt u deze waar nodig laten opschonen.
  • Instellen patiënt direct info. U kunt de patiënt informatietekst laten wijzigen voor een vooraf geselecteerde groep. Hierbij kan gekozen worden om een tekst toe te voegen aan de Persoonlijke Info dan wel aan de Privé Info, bijvoorbeeld een patiëntkenmerk waardoor de oorsprong van een patiënt herkenbaar is na een patiëntomzetting of -samenvoeging.

Wilt u weten wat Professional Services voor u kan betekenen? Stuur dan een mail met uw vraag en contactgegevens naar consultancy-fz@pharmapartners.nl.

 

Download ""