Nieuws overzicht
Deel op:

Hogere vergoeding voor apotheken met chatfunctie in MedGemak

Pharmacom-apotheken die patiënten een chatfunctie aanbieden hebben vanaf volgend jaar recht op een hogere vergoeding van Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft bevestigd dat het e-Consult in de MedGemak-app voldoet als chatfunctie.

Om voor de tariefverhoging in aanmerking te komen, dient de apotheek vóór 1 juni 2021 aan de onderstaande serviceaspecten uit ‘Module D: Serviceaspecten’ te voldoen:

  • Op de website staat duidelijk dat de patiënt de apotheek een bericht kan sturen via de app MedGemak en eventueel het patiëntenportaal MijnGezondheid.net. De apotheek beantwoordt deze berichten van patiënten op werkdagen binnen 24 uur.
  • De apotheek voldoet daarnaast aan één van de twee aanvullende serviceaspecten van Zilveren Kruis. – A: De apotheek is minimaal drie uur per week open voor 8 uur, na 18 uur of op zaterdag. – B: geneesmiddelen zijn op te halen via een uitgifteautomaat die 24/7 beschikbaar is.

Om aanspraak te kunnen maken op de 3% opslag op het tarief voor de terhandstelling moeten  apotheken hun getekend contract vóór 1 januari 2021 indienen bij Zilveren Kruis. In dat contract staat ook welke service modules de apotheek gaat toepassen in 2021. Met het e-Consult voldoen  apotheken automatisch aan de voorwaarden uit Module D: Serviceaspecten.

Wenst u aan Module D te voldoen in 2021, maar heeft u nog geen MedGemak en/of e-Consult? Dat is geen probleem! U heeft tot en met 1 juni 2021 de tijd om MedGemak met e-Consult aan te schaffen, zodat u aan twee van de drie bovenstaande serviceaspecten kunt voldoen.

Hoe werkt het e-Consult precies?

Het e-Consult van de MedGemak app is volledig geïntegreerd in het apothekerssysteem Pharmacom. Via het e-Consult kunnen patiënten vragen over hun medicatie online aan de apotheek stellen. Het antwoord van de zorgverlener is voor de patiënt zichtbaar in postvak in. Via een nieuw bericht kan de patiënt reageren op het bericht van de zorgverlener. Op termijn wordt het e-Consult verder uitgebreid en kunnen patiënten ook direct reageren op een bericht van de zorgverlener.

Meer weten over MedGemak en MijnGezondheid.net? Neem gerust contact op met ehealth@pharmapartners.nl.

Ook als u patiënten via de KIJKsluiter informeert over hun medicatie heeft u recht op een opslag op het basistarief voor de terhandstelling. U dient dan te voldoen aan ‘Module D: Kijksluiter’ van Zilveren Kruis. Vanuit MedGemak (en MGn) verwijst u per januari 2021 automatisch naar Kijksluiter. Lees voor meer informatie over de Kijksluiter dit artikel)

Download ""