Nieuws overzicht
Deel op:

Innovatieplatform kiest tweede innovatie: “Efficiënter communiceren met alle patiënten thuis”

Door corona groeit de behoefte onder apothekers om efficiënter en op geautomatiseerde wijze te kunnen communiceren met patiënten thuis. Daarom gaat het Innovatieplatform van PharmaPartners de communicatiemogelijkheden met patiënten rond de receptverwerking verder uitbreiden en daar waar het kan automatiseren.

Tijdens de laatste online klantsessie van het Innovatieplatform besloten deelnemende apothekers unaniem om in te zetten op ‘een ICT-oplossing voor efficiëntere communicatie met de patiënt’. Het wordt de tweede vernieuwing van het Innovatieplatform. Het samenwerkingsverband van PharmaPartners en een groep Pharmacom-gebruikers is dit jaar opgericht om extra te investeren in verbetering van werkprocessen in de apotheek.

Sneakpreview Patiënt Dashboard

De eerste innovatie van het Innovatieplatform is het Patiënt Dasboard. Deze module ondersteunt assistenten bij het patiëntencontact aan de telefoon en balie. Het prototype van Patiënt Dashboard  is goed ontvangen.

Tijdens de laatste online klantsessie zagen leden van het Innovatieplatform een videopresentatie van de module. Daarin is te zien hoe het Patiënt Dashboard  alle zorginhoudelijke- en logistieke informatie bundelt in één overzichtelijke scherm. (klik hier om video te bekijken) Komende weken gaat PharmaPartners naar de leden van het Innovatieplatform toe met een testsysteem. Hierop kunnen apothekers en apothekersassistenten het Patiënt Dashboard testen.

Binding met de apotheek

Aan de stemming voor de tweede innovatie gingen in de zomer zes brainstormsessies vooraf. Elke sessie behandelde één prangend actueel thema waaronder online communicatie tussen apotheker en patiënt. PharmaPartners’ User Experience Designer Sharon Bindels licht toe:  “Er zijn al communicatiemogelijkheden via het patiëntenportaal MGn, maar deze kunnen nóg efficiënter en meer geautomatiseerd worden.”

Zorg dichtbij huis

Met meer en uitgebreidere communicatiemogelijkheden – denk aan een chatfunctie –  denkt het Innovatieplatform de band tussen patiënten en apotheek te versterken en farmaceutische zorg dichtbij huis mogelijk te maken. Nu, in coronatijd, blijkt des te meer hoe belangrijk dat is. Sommige patiënten willen of kunnen niet naar de apotheek komen.

PharmaPartners gaat nu eerst onderzoeken hoe de online communicatie tussen patiënten en apotheek het beste kan verlopen. Later wordt gekeken welke technische ICT-oplossingen daar precies voor nodig zijn.

Eerder noemde het Innovatieplatform Casefinding als mogelijke nieuwe innovatie. Dat plan is nu dus even ingehaald door de actualiteit. Bindels: “Gelukkig kunnen we dankzij het Innovatieplatform de komende drie jaar constant aan verbetering en innovaties blijven werken. We zien een nijpend probleem en maken iets waar de apotheker op korte termijn iets aan heeft: dát is innovatie. Wie weet komt Casefinding later nog aan de beurt. ”

Download ""