Case
Case overzicht

Apotheek Het Quadraat werkt efficiënter dankzij Patiënt Dashboard: “Alle informatie op één plek"

Als medewerkster van Apotheek Het Quadraat in Drunen en Vlijmen zorgt Joyce Vermeegen ervoor dat patiënten de beste service krijgen én apothekersassistenten zo efficiënt mogelijk werken. De module Patiënt Dashboard van PharmaPartners helpt hierbij.

Apotheek Het Quadraat heeft vestigingen in Drunen en Vlijmen en een afhaalkluis in Wijk en Aalburg. Hiermee bedient de apotheek niet alleen deze Brabantse dorpen, maar ook een aanzienlijk aantal omliggende plaatsen. Joyce Vermeegen werkt afwisselend in Drunen en Vlijmen. In beide apotheken draagt ze haar steentje bij om de patiëntzorg te optimaliseren. “Ik werk als teamleidster, maar sta nog vijftig procent van de tijd zelf op de werkvloer. In de apotheken ziet iedereen me vooral als een collega. Maar als er iets aan de hand is, of als er een probleem is dat opgelost moet worden, weten ze me te vinden. Daarnaast help ik mee om processen te stroomlijnen en iets meer structuur in te bouwen.”

Digitaal Recept en Patiënt Dashboard

Bij het aanbrengen van structuur spelen de modules van PharmaPartners een belangrijke rol. Vermeegen: “We werken al jaren met Pharmacom en zijn een tijdje terug gestart met Digitaal Recept. Dat was voor ons ideaal. Eerst werkten we nog met receptenbriefjes en lagen overal papiertjes. Nu helemaal niet meer. Alles is gedigitaliseerd en direct terug te vinden. Alle informatie over recepten, en ook eventuele notities, zie je meteen staan.”

De volgende stap was om ook de module Patiënt Dashboard te gebruiken. “Dat is voor ons nu de basis. Het dashboard staat bij ons de hele dag open en we gebruiken het voor iedere handeling. Het is heel overzichtelijk en biedt alle relevante informatie in één oogopslag. Niet alleen over patiënten, maar je ziet ook of er openstaande actiepunten zijn. Bijvoorbeeld berichten vanuit MijnGezondheid.net of MedGemak die nog beantwoord moeten worden. Het dashboard bundelt alle taken waar we iets mee moeten. Die takenlijst moet aan het eind van de dag leeg zijn.”

In korte tijd is de module onmisbaar geworden voor Vermeegen en haar collega’s. “Control-F9, de sneltoets waarmee je patiëntinformatie opent, zit er bij iedereen ingebakken. Patiënt Dashboard is een heel mooi product. Ik zou het andere apotheken zeker aanraden om dit te gaan gebruiken.”

Directe toegang tot het complete dossier

De kracht van Patiënt Dashboard is volgens Vermeegen vooral dat je met één klik het hele patiëntendossier overziet. “Voorheen stond patiëntinformatie verdeeld over verschillende pagina’s. Dan moest je telkens switchen tussen allerlei schermen. Nu heb je direct toegang tot een compleet patiëntendossier en zie je overzichtelijk de status van je Track & Trace. Je ziet welke recepten er in behandeling zijn, welke er nog aankomen en welke nog klaargemaakt moeten worden. En als je een recept meegeeft, zet je een vinkje achter de taak en wordt de informatie direct bijgewerkt.”

“Maar je ziet bijvoorbeeld ook direct als er nog patiëntinformatie ontbreekt, zoals een telefoonnummer of mailadres. Daar kan je dan direct actie op ondernemen. Alle informatie staat bij elkaar.”
Joyce Vermeegen

“Wij maken echt verschil voor patiënten”

De module Patiënt Dashboard helpt Apotheek Het Quadraat om efficiënter te werken. Hoe efficiënter een apotheek werkt, hoe beter de service naar patiënten kan zijn. “Zo houden we bijvoorbeeld ook onze wachtrij bij de balie kort”, zegt Vermeegen. “Het is onze passie om patiënten tevreden naar buiten te zien gaan. Dat is niet altijd makkelijk, want het wordt steeds lastiger om aan bepaalde medicijnen te komen. Patiënten willen het liefst een merk dat ze kennen. Als ze dan iets anders krijgen, leidt dat wel eens tot negativiteit aan de balie. Dat maakt ons werk ook minder leuk. Maar we doen er altijd alles aan om patiënten zo goed mogelijk te helpen.”

Zelf werkt Vermeegen al ruim twintig jaar als apothekersassistent. Ze kent veel van haar patiënten goed, ook omdat ze zelf in Drunen woont. “Veel van mijn collega’s hebben er bewust voor gekozen om niet te werken in hun eigen woonplaats. Zo houden ze werk en privé gescheiden. Maar zelf heb ik er geen last van. Patiënten vinden het soms ook gezellig om een praatje te maken of te vragen hoe het gaat. Een bekend gezicht voelt vertrouwd.”

Het vertrouwde gevoel van de apotheek is volgens Vermeegen heel belangrijk. “Wij kunnen echt een verschil maken voor patiënten. Door met ze te praten, of even met ze te gaan zitten. Bij ons voelen ze zich op hun gemak. Je merkt soms aan patiënten dat ze er met andere zorgverleners of specialisten niet helemaal uitkomen. Vragen die ze aan specialisten niet durven te stellen, omdat ze bang zijn dat ze iets doms zeggen, stellen ze bij ons wel. Dat is heel belangrijk. We kunnen onze patiënten echt helpen. Dat is voor mij het mooiste aan het vak als apothekersassistent.”

Wilt u ook efficiënter werken in de apotheek dankzij de module Patiënt Dashboard? Neem contact op door een mailtje te sturen naar farmacie@pharmapartners.nl. Of bel naar 088-6 888 888.

Download ""