Case
Case overzicht

Huisartsenpraktijk J. de Waard plukt de vruchten van MijnGezondheid.net en MedGemak

Veel tijdwinst, efficiëntie en gebruiksgemak. Drie voordelen die huisartsenpraktijk J. de Waard behaalt met het gebruik van MijnGezondheid.net (MGn) en de bijbehorende MedGemak-app. Samen met praktijkmanager Barry de Waard-Slofstra gaan we dieper in op deze twee ICT-oplossingen van PharmaPartners.

Huisartsenpraktijk J. de Waard, in 1992 opgericht door huisarts Jan de Waard, is gevestigd in het Friese Kollum. De praktijk kende een kleinschalige start, maar breidde zich met de jaren steeds verder uit. “In het begin had Jan slechts één collega-huisarts en één fulltime assistente in dienst”, vertelt Barry. “Anno 2023 ziet die samenstelling er met onder andere twee huisartsen, vier assistenten, twee doktersassistenten, twee praktijkondersteuners somatiek en één physician assistant heel anders uit. Zij bedienen in totaal ruim 3000 patiënten.”

Digitaliseringsslag

Als praktijkmanager neemt Barry de zakelijke kant van de huisartsenpraktijk onder haar hoede. Zo hield ze zich bezig met de verhuizing naar een groter pand én de digitaliseringsslag binnen de huisartsenpraktijk. “In 2011 liep er een project bij de provincie Friesland over de inzet van ICT-oplossingen binnen dunbevolkte gebieden”, vertelt Barry. “Daar ben ik toen wel over na gaan denken, omdat sommige patiënten flink wat kilometers moeten afleggen om bij onze huisartsenpraktijk te komen.”

In het dorpshuis van Burum woonde Barry vervolgens een sessie bij van PharmaPartners over patiëntenportaal MijnGezondheid.net. MGn is er samen met de bijbehorende MedGemak-app op gericht om snel en eenvoudig gezondheidszaken bij de huisarts en apotheek te regelen. Zo kunnen patiënten hun medicatiestatus inzien en betrouwbare informatie over geneesmiddelen en aandoeningen raadplegen. Daarnaast is het mogelijk om een vraag te stellen via een e-Consult en een afspraak te maken met de huisarts. Barry: “Tijdens die sessie hoorde ik een slechthorende man zeggen dat het hem enorm zou helpen om medische zaken voortaan digitaal te kunnen regelen en raadplegen in plaats van telefonisch. Dat vond ik een sterk punt.”

Soepele implementatie en hoge adoptie

Om de animo voor MGn onder patiënten te pijlen, publiceerde Barry een poll op de website van huisartsenpraktijk J. de Waard. Daar kwamen veel positieve reacties uit voort, waarna ze definitief voor MGn koos. De implementatie van MGn binnen de praktijk verliep soepel. Daar had PharmaPartners logischerwijs een belangrijk aandeel in. “Een consultant van PharmaPartners vertelde ons in een heldere presentatie álles wat we over MGn en MedGemak moesten weten”, blikt Barry terug. “En daarnaast is het inloggen bij MGn via DigiD natuurlijk iets unieks. Dat is veilig voor de patiënten. En bovendien scheelt deze eenvoudige manier van inloggen ook veel werk. Zodra de patiënt zich voor MGn aanmeldt, geeft de huisarts het dossier vrij in Medicom.”

Maar dat betekende niet dat Barry en haar collega’s achterover zijn gaan leunen. “We hebben onze bestaande en nieuwe patiënten actief benaderd over het gebruik van MGn. Tijdens een telefoongesprek, bij het inschrijven en in de spreekkamer. Het was een kwestie van herhalen, herhalen en nog eens herhalen.” Die inspanningen leverden uiteindelijk een hoge adoptie van MGn en MedGemak op. “Van de 2500 patiënten die ouder zijn dan zestien jaar, zijn er 2000 aangemeld voor MGn.”

Vele voordelen met MGn en MedGemak

Dat zoveel patiënten gebruikmaken van MGn en MedGemak, levert vele voordelen op. Zowel voor hen als voor medewerkers van de huisartsenpraktijk. Bijvoorbeeld als het gaat om herhaalrecepten. “Dat gaat veel makkelijker met MGn. Patiënten hoeven herhaalmedicatie niet meer in te spreken via de receptenlijn. Dat scheelt gewoon een hoop gedoe. Patiënten hebben niet meer te maken met moeilijk uitspreekbare medicatienamen, waarvoor ze misschien nog een keer moeten bellen.” Een ander groot voordeel voor de huisartsenpraktijk is tijdwinst. Barry: “Dat bereiken we met de e-Consulten, het digitaal inplannen van afspraken en het feit dat patiënten zelf hun medisch dossier kunnen inzien. Dat scheelt ons weer onnodige en tijdrovende belletjes over onder andere lab- en onderzoeksuitslagen.”

Zo helpt MGn huisartsenpraktijk J. de Waard bij de digitaliseringslag, die ontzettend belangrijk is als het gaat om de huidige problematiek binnen de zorg in Nederland. “We moeten er met z’n allen naartoe dat de patiënten zelfstandiger en zelfredzamer worden, waardoor zorgverleners ontlast worden”, vindt Barry. Daar draagt MGn een steentje aan bij, merkt ze. “Patiënten kunnen via MGn zelf hun meetwaarden indienen, waardoor de assistentes en praktijkondersteuners er meteen mee aan de slag kunnen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en voorkomt bovendien dat er ergens een verkeerd cijfertje wordt ingevoerd.”

Rooskleurige toekomst

Barry is zeer te spreken over MGn en MedGemak. Met deze ICT-oplossingen ziet ze ook de toekomst rooskleurig in. “Ik hoop dat het zelf indienen van meetwaarden een vlucht gaat nemen. Daarnaast zie ik veel potentie in de integratie tussen MedGemak en de ‘Moet Ik Naar De Dokter’-app. Kortom, in onze huisartsenpraktijk kunnen we niet meer zonder MGn. Het neemt ons werk uit handen en biedt patiënten een directe toegang tot de huisarts.”

Download ""