Case
Case overzicht

Meer werkgemak en werkplezier bij Service Apotheek de Hertog dankzij de module Online afspraak maken voor apotheken

Service Apotheek de Hertog in Franeker startte dit jaar met een pilot van de module Online afspraak maken voor apotheken. Inmiddels is het niet meer weg te denken. In korte tijd is de module van PharmaPartners erg waardevol gebleken. “Door meer gebruik te maken van het op afspraak werken, kunnen we onze patiënten de aandacht geven die ze verdienen.”

Renate Bosma werkt sinds 2005 als apotheker in Franeker. Zo’n tien jaar geleden verhuisde ze met haar apotheek naar gezondheidscentrum de Hertog. In het multidisciplinaire zorgcentrum staat samenwerking centraal en zijn ook onder meer diverse huisartsen, een thuiszorgorganisatie, fysiotherapeuten, verloskundigen en de GGD gevestigd.

Contrast met de huisartsen 

Regelmatig keek Bosma enigszins jaloers naar de huisartsen in het gezondheidscentrum. Deze huisartsen bieden patiënten namelijk al geruime tijd de mogelijkheid om online een afspraak te maken via patiëntenportaal MijnGezondheid.net en de bijbehorende app MedGemak. Ook kunnen de huisartsen en assistenten zelf eenvoudig afspraken beheren in de online agenda én vanuit daar doorklikken naar het patiëntendossier.

Het contrast met de werkwijze van de apotheek was groot. Bosma: “Wij werkten nog met een Outlook-agenda. Daar moesten we handmatig de patiëntennummers inzetten en dan zelf nog een keer alle informatie over de afspraak invoeren in Pharmacom.” Mede vanwege deze onhandige werkwijze werd bij de apotheek nauwelijks op afspraak gewerkt.

“Interne meerwaarde is heel groot”

De module Online afspraak maken voor apotheken bracht hier verandering in. Sinds de implementatie maakt Service Apotheek de Hertog er volop gebruik van. “Op dit moment wordt het vooral nog intern gebruikt, door onze eigen medewerkers”, legt Bosma uit. “We bellen onze patiënten die in aanmerking komen voor een medicatiebeoordeling of een inhalatie-instructie. Die afspraken zetten wij dan in de online agenda. Het werkt heel fijn, veel prettiger dan de Outlook-agenda.”

De meerwaarde zit vooral in de transparantie en het gebruiksgemak. Bosma: “Al onze medewerkers hebben inzicht in de agenda. Als nu bijvoorbeeld een patiënt belt, kan de assistente direct in de agenda kijken en gegevens over een afspraak inzien, wijzigen of toevoegen.” Vanuit de online agenda hebben medewerkers van de apotheek bovendien binnen een paar klikken toegang tot alle relevante patiëntinformatie. “De koppeling tussen de agenda en Pharmacom is heel prettig”, zegt Bosma. “Alle informatie die je nodig hebt, is daardoor altijd binnen handbereik.”

Tijd inruimen

Bosma merkt dat de mogelijkheid om afspraken te maken een positieve bijdrage levert aan de zorgverlening. “Natuurlijk is iedereen welkom om zonder afspraak langs te komen. Dan word je ook goed geholpen, maar een uitgebreide medicatiebeoordeling of een herhaling van een instructie doen we nu liever op afspraak. Dat is fijner voor de patiënt, want die heeft er tijd voor vrij gemaakt en weet dat het een kwartier tot een half uur gaat duren. En fijner voor ons want doordat deze gesprekken ‘planbaar’ zijn geworden, knelt het niet met andere werkzaamheden in de apotheek.

Op dit moment benadert de apotheek zelf nog patiënten die in aanmerking komen voor een afspraak. Dat kan ook andersom: patiënten kunnen via de module zelf online een afspraak maken. “Dat gaan we nu ook extra promoten”, zegt Bosma. “Want we willen dat het voor patiënten vanzelfsprekend wordt om voor bepaalde zaken bij je apotheek een afspraak te maken. Het is in deze tijd al heel normaal om online afspraken te maken, bijvoorbeeld bij je huisarts of je kapper. Voor apotheken valt daar nog een wereld te winnen. Dat is niet alleen prettig voor medicatiebeoordelingen of inhalatie-instructies, maar ook bijvoorbeeld voor specifieke vragen over medicijnen of bijwerkingen ervan.”

“Je geeft patiënten de aandacht die ze verdienen”

Voor Service Apotheek de Hertog is de module Online afspraak maken voor apotheken een blijvertje. Bosma raadt het andere apotheken zeker aan om ook te starten met de module. “De mogelijkheid om online afspraken te maken en te beheren, draagt bij aan de professionalisering van de apotheek. Het vergroot bovendien het werkgemak én werkplezier van onze medewerkers. Tijdens een-op-een afspraken met een patiënt kunnen we echt het verschil maken. Door er op voorhand tijd voor in te ruimen, geef je patiënten de aandacht die ze verdienen. Dat is voor ons heel belangrijk. Daar doen we het als zorgverleners voor.”

Wilt u meer weten over de module Online afspraak maken voor apotheken? Vul dan dit formulier in.

Download ""