Huisartsenzorg agenda
Case
Case overzicht

'Verlicht de werkdruk van doktersassistenten'

Waarom starten met MijnGezondheid.net? Zo verlicht je de werkdruk van de assistenten, vindt André van den Broek, huisarts van het Huisartsenteam Ginnekenweg. In zijn praktijk is drie kwart van de patiënten bij MijnGezondheid.net (MGn) en de app MedGemak aangemeld.

MedGemak zorgt voor lagere werkdruk 

Het Huisartsenteam Ginnekenweg zorgt dat patiënten makkelijker en sneller een afspraak maken via MedGemak dan via de telefoon. De patiënten met een eenvoudige vraag maken nu online hun afspraak. “10 makkelijke afspraken scheelt bijvoorbeeld een half uur bellen. 

Minder frustraties voor de patiënt

Soms zijn aan de telefoon geen afspraken voor de volgende dag beschikbaar, maar wel als de patiënt de volgende morgen om 08:00 uur belt. Vervolgens belt hij om 09:00 uur de dag erna en zijn alle afspraken al weg.  In de praktijk aan de Ginnekenweg kan de patiënt via de app vandaag een afspraak maken voor morgen, ook al zijn geen afspraken beschikbaar als hij of zij de praktijk belt. 

Zorg leveren waar hij nodig is 

Patiënten met een ingewikkelde hulpvraag blijven bellen. Het werk van de assistenten is dankzij het app-gebruik van patiënten rustiger en meer gericht op de patiënt met complexere zorgvragen. Nu lever je de zorg daar waar hij het meest nodig is, vertelt huisarts Van den Broek.  

Triage is geen probleem 

Plannen patiënten geen onnodige afspraken in via MGn“9 van de 10 gaat goedMensen maken niet voor hun lol een afspraak bij de dokter. Er is altijd een hulpvraag, hoe klein ook.” 

Tips 

Hoe zorgt het Huisartsenteam Ginnekenweg voor het hoge aantal aanmeldingen en de verlaagde werkdruk van assistenten? 

  • Een afspraak maken via de app moet sneller gaan dan via de telefoon. Zet daarom de gehele agenda open.  
  • Kijk en plan vooruit. Een open agenda via de app kan voor problemen zorgen op dagen dat collega’s alleen staan. Als u op een dag ruimte wilt houden, kunt u ook een kruisje in de agenda zetten. Deze optie verdwijnt dan voor patiënten. 
  • Heeft een patiënt online een afspraak gemaakt? Complimenteer hem hierover tijdens de afspraak. Heeft een patiënt gebeld voor deze afspraak? Breng hem op de hoogte van de mogelijkheden van de app MedGemak.

Hoe digitaal is uw dienstverlening?

eHealth is een thema dat de nodige aandacht vraagt van eerstelijns zorgorganisaties. Of het ook daadwerkelijk de nodige aandacht krijgt, is een tweede. Zo vraagt bijvoorbeeld de invoer van e-consult om een nieuwe manier van denken én doen. Van uw patiënten, assistenten en de huisarts of apotheek. Om u daarbij te ondersteunen, delen we via de Best Practices eHealth tips & tricks met u vanuit collega’s.

“Nu lever je de zorg daar waar hij nodig is, bij de complexere zorgvragen.”
André van den Broek
Download ""