Case
Case overzicht

Vragenlijsten dragen bij aan waardevol consult bij SGE

Manager IT-ontwikkeling Vincent Gerris zette de ontwikkeling van de CVV-module in gang.
Dankzij de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten houden huisartsen meer tijd over voor een écht inhoudelijk consult. De Eindhovense zorgorganisatie SGE stond aan de basis van deze innovatie.

SGE is ruim veertig jaar actief in alle wijken van Eindhoven. Vanuit tien gezondheidscentra werken apothekers, huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en andere zorgverleners samen aan de gezondheid en het welzijn van alle wijkbewoners. Binnenkort fuseert SGE met de Eindhovense huisartsenorganisatie DOH. De nieuwe organisatie gaat in totaal 220.000 mensen bedienen.

Vincent Gerris is Manager IT-ontwikkeling bij SGE. Hij is nauw betrokken bij zo’n beetje álles wat er op IT-gebied speelt binnen de organisatie. Gerris is opgeleid tot fysiotherapeut, maar rolde geleidelijk het IT-vak in. Nog steeds behandelt hij een dagdeel per week patiënten. “Ik vind het heel leuk werk” vertelt hij. “Maar vooral vind ik het belangrijk om met de voeten in de klei te blijven staan en als Manager IT-ontwikkeling feeling te houden met de praktijk. Het helpt me om niet te vergeten waarom we dit allemaal doen.”

Bekend terrein

Vragenlijsten zijn bekend terrein voor Gerris. In de fysiotherapie zijn vragenlijsten gemeengoed. Binnen SGE werd op verschillende plekken met vragenlijsten geëxperimenteerd. Zo ontwikkelde SGE de PsyScan, een vragenlijst die artsen helpt om vóór het consult al onderscheid te kunnen maken tussen stress, depressie, angst en somatische symptomen.
Gerris kreeg regelmatig vragen en wensen van zorgverleners over vragenlijsten. Dat leidde tot verschillende experimenten met uiteenlopende systemen. “Als ICT kan helpen om dat ene consult zo waardevol mogelijk te maken, het werk leuker te maken én de werkdruk te verlagen, moet je dat niet nalaten”, stelt Gerris. “Alleen bleef de technische routering een uitdaging. Je wil dat de antwoorden aan het dossier van de patiënt kunnen worden toegevoegd. Tegelijk wil je ook dat het zo simpel mogelijk is voor huisartsen, praktijkondersteuners en patiënten om de vragenlijsten te gebruiken, liefst direct vanuit het HIS. Daarover ben ik met PharmaPartners in gesprek gegaan.”

Mede naar aanleiding van de wensen van Gerris en zijn collega’s ging PharmaPartners aan de slag. Gerris volgde de ontwikkeling met veel interesse en gaf waar mogelijk input. Inmiddels staat er een degelijke module, bevestigt Gerris. “Dat hebben ze mooi gedaan. Overzichtjes van verstuurde vragenlijsten, reminders, een mooi dashboard; het zit er allemaal in. En álles is makkelijk en direct via het HIS bereikbaar.”

“Als ICT kan helpen om dat ene consult zo waardevol mogelijk te maken, het werk leuker te maken én de werkdruk te verlagen, moet je dat niet nalaten”
Vincent Gerris, Manager IT-ontwikkeling bij SGE

Een mooi traject

De adoptie van de CVV-module begint geleidelijk op gang te komen binnen SGE en DOH. “Dat was een mooi traject. Eerst hebben we geïnformeerd bij onze huisartsen en praktijkondersteuners wie in het kader van een pilot met de vragenlijsten in Medicom aan de slag zou willen gaan. Een paar praktijken riepen toen ‘ja’. Deze mensen zijn prima geholpen door PharmaPartners, onder meer met uitgebreide uitleg van de module en ondersteunende webinars.”

Gerris kijkt met plezier terug op de pilotfase. “De samenwerking met PharmaPartners verliep heel soepel. We hadden vaste aanspreekpunten die we rechtstreeks konden benaderen met vragen.” Op basis van de ervaringen tijdens de pilot concludeerde SGE dat de module écht waarde kan toevoegen. Gerris: “Nu gaan we kijken of we de goede ervaringen van praktijken op kunnen halen. Deze ervaringen zullen we delen met de andere huisartsen. Het mooiste zou zijn als praktijken ook met elkaar in gesprek gaan over hoe praktisch deze module is. Uiteindelijk wil je zoiets van je peers horen.”

Verbeteringen

Gerris denkt dat PharmaPartners nog wat verbeterstappen kan zetten. Zo is het tonen aan de patiënt zelf van de ingevulde waardes een belangrijk onderdeel in de zelfzorg die we willen stimuleren “Ik wil de vragenlijsten bijvoorbeeld makkelijker kunnen inplannen. Meerdaagse metingen zouden moeten kunnen worden gedeeld door de patiënt. En misschien zou je op basis van bepaalde zorgwekkende signalen zelfs wel een bericht moeten krijgen dat snelle opvolging gewenst is. Ook is het inzetten van meerdaagse zelfmetingen met gemiddeldes een wens. Daarmee kan PharmaPartners zich écht onderscheiden.”

Klein beginnen

Wat zou Gerris andere praktijken of samenwerkingsverbanden aanraden die overwegen om met vragenlijsten aan de slag te gaan? “Begin klein”, tipt Gerris. “Al is er maar één iemand die ermee aan de slag gaat… je moet het eerst proberen om te ervaren of het iets voor jou is. Probeer het minimaal drie, vier maanden en besteed er in die periode ook écht tijd aan. Het betekent ook dat sommige dingen niet meteen vlekkeloos gaan. Dat moet je accepteren. Leg aan patiënten uit dat het om een proef gaat om de zorgkwaliteit te verbeteren. Patiënten vinden het interessant om op een positieve manier betrokken te worden.”

“De samenwerking met PharmaPartners verliep heel soepel. We hadden vaste aanspreekpunten die we rechtstreeks konden benaderen met vragen.”
Vincent Gerris, Manager IT-ontwikkeling bij SGE
Download ""