Case
Case overzicht

Waarom Huisartsenpraktijk Smits en Roefs al sinds circa 1990 Medicom gebruikt

Hoe werkt Medicom in de praktijk? Volgens Angélique Dankers, praktijkmanager bij Huisartsenpraktijk Smits & Roefs, gewoon goed: “Voor ons is Medicom een ideaal programma. Het werkt gewoon perfect in de praktijk.”

Dit argument maakt dat Angélique en haar collega’s in praktijk Smits en Roefs al sinds circa 1990 met Medicom werken. Al heette de praktijk toen nog Metz en Smits. Angélique startte hier als doktersassistent. Als de duizendpoot die ze is, hield ze zich toen al met alle kanten van de praktijk bezig. Nu regelt ze alles als praktijkmanager van praktijk Smits en Roefs, van clusterbeheer en accreditatie tot de griepcampagne en declaraties. “Ik voel me erg betrokken bij onze praktijk en vind het ook leuk om veel zaken te regelen en op te pakken.”

Keuze voor Medicom

“Toen we startten met Medicom wilden we digitaliseren. Onze keuze viel op Medicom nadat we eerst een ander HIS hadden geprobeerd. De mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid van Medicom trokken ons over de streep”, blikt Angélique terug. “Hoewel Medicom in het begin wat ingewikkeld is, was het voor mij al snel een perfect programma om te gebruiken. Ik kan er heel veel mee.”

De digitalisering bracht de praktijk veel voordelen. “We konden af van papier. Vroeger moest ik alles invoeren, nu komt alles digitaal binnen. Het is zo veel makkelijker geworden”, legt Angélique uit. “Bovendien staan alle patiëntgegevens op een veilige, centrale plek. Dat is een enorm pluspunt.”

Samen op een cluster

Die veilige, centrale plek maakt ook dat alle clusterleden van Schijndel over dezelfde, actuele patiëntinformatie beschikken. “Bij ons in Schijndel zitten alle Pharmacom-apotheken en Medicom-praktijken op hetzelfde cluster”, legt Angélique uit. Zelf is zij de clusterbeheerder: “Het is een fijne samenwerking tussen de zorgverleners. Als een patiënt een adreswijziging doorgeeft, hoeft de patiënt dat maar één keer te doen. De apotheek is ook meteen op de hoogte. Bovendien is waarneming extra makkelijk met huisartsen op hetzelfde systeem. Een waarnemend huisarts op hetzelfde cluster heeft namelijk het volledige patiëntendossier beschikbaar.”

Bijdragen aan vernieuwingen

De langdurige relatie tussen huisartsenpraktijk Smits en Roefs en PharmaPartners kenmerkt zich door partnerschap. Zo neemt Angélique deel aan de special interest group (SIG) voor de nieuwe Medicom-agenda: “Wij houden heel erg van vernieuwing, maar alleen als het nut heeft. Dat kun je bewaken, als je zelf aan vernieuwingen meehelpt en meedenkt over hoe software gaat werken in de huisartsenpraktijken. Bovendien ligt ICT mij. Ik vind het leuk om hiermee bezig te zijn en de samenwerking met PharmaPartners is heel fijn.”

Angélique is tevreden met het huidige resultaat: “Ik vind de nieuwe agenda goed, veel moderner. Zo vind ik de actielijst heel praktisch. Die gebruik ik nu ook voor niet-patiëntgebonden taken.” Dat wil niet zeggen dat de agenda afgrond is. “De agenda is nog niet perfect. Sommige assistenten van ons werken al met de nieuwe assistentenplanner, andere niet. Dat snap ik ook. Ze hoeven er pas mee te werken, als ze er helemaal blij mee zijn”, legt Angélique uit. “Er zijn nog verbeteringen nodig, maar daar werkt PharmaPartners aan. Ik heb dus geduld. Ik snap dat aanpassingen niet meteen mogelijk zijn en dat hiervoor heel wat achter de schermen moet gebeuren.”

“Ik vind de nieuwe agenda goed, veel moderner. Zo vind ik de actielijst heel praktisch. Die gebruik ik nu ook voor niet-patiëntgebonden taken.”
Angélique Dankers, praktijkmanager bij Huisartsenpraktijk Smits & Roefs

Het werkt gewoon

Door de jaren heen heeft Angélique heel wat kennis opgedaan van Medicom. Haar collega’s komen met vragen ook altijd eerst bij haar. Als ze tegen een probleem aanloopt, komt ze er meestal zelf uit. De enkele keer dat dit niet zo is, belt ze met Customer Support. “De meeste medewerkers begrijpen snel dat ik Medicom ken en mijn gesprekken met hen zijn dus vaak complex. Als ik er zelf niet uitkom, is er vaak iets aan de hand wat Customer Support alleen op de achtergrond kan verhelpen. Ze weten me dan goed te helpen.”

Maar over het algemeen werkt Medicom zoals het hoort. Angélique: “Medicom werkt gewoon prettig. Dat ga ik echt niet inruilen voor iets anders.”

Download ""