Case
Case overzicht

Werken met de Planningsassistent in Medicom

Melanie Kalenkamp is Praktijkondersteuner bij Huisartsenpraktijk Rosing en Bruins Slot in Markelo. Als een van de weinigen maakt zij in de Medicom Agenda al volop gebruik van het vernieuwde Nieuwe afspraak-scherm, in combinatie met de Planningsassistent. In dit artikel deelt zij haar ervaringen en roept ze andere praktijkmedewerkers op om de functionaliteit een kans te geven: “Elke verandering heeft tijd nodig om aan te wennen, maar ik zou nu niet meer terug willen naar de oude situatie.” 

Meer tijd nu voor de patiënt

Het vernieuwde Nieuwe afspraak-scherm biedt voor Kalenkamp diverse voordelen in haar dagelijkse werkzaamheden: “Het grootste voordeel zit hem voor mij in de koppeling met de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten (CVV). Met één druk op de knop kun je tijdens het maken van een nieuwe afspraak direct een vragenlijst aan de patiënt versturen. Voorheen moest je hiervoor eerst terug naar het dossier van de patiënt. Nu blijft er meer tijd over voor de patiënt, wat de kwaliteit van de zorg ten goede komt.” 

Los van het gemak waarmee vragenlijsten aan patiënten kunnen worden verstuurd, ziet Kalenkamp ook nog andere voordelen: “Het scherm biedt in één oogopslag een overzicht van de patiëntgegevens, voorkeuren en eerder geplande afspraken. Daarnaast geeft de Planningsassistent duidelijk weer op welke momenten er nog ruimte vrij is. Bovendien ziet het er een stuk frisser en moderner uit. Doordat de verschillende onderdelen groot zijn weergegeven, is alles makkelijk leesbaar.” 

Geef het de tijd om eraan te wennen

Veel Medicom-gebruikers houden momenteel nog vast aan de ‘oude’ agenda. Kalenkamp raadt hen aan om het vernieuwde Nieuwe afspraak-scherm en de Planningsassistent een eerlijke kans te geven: “De oude agenda is heel ‘plat’, waardoor het nieuwe scherm wat overweldigend kan overkomen. Desalniettemin ben ik er vrij snel aan gewend geraakt en wilde ik na twee werkweken al niet meer terug naar de oude situatie. Het heeft even tijd nodig, maar hoe langer je met het nieuwe scherm werkt, hoe meer je de meerwaarde ervan in gaat zien.”

“Elke verandering heeft tijd nodig om aan te wennen, maar ik zou nu niet meer terug willen naar de oude situatie.” 
Melanie Kalenkamp | Praktijkondersteuner bij Huisartsenpraktijk Rosing en Bruins Slot

Doorontwikkeling

Binnen het project Plannen & Organiseren wordt de Medicom Agenda in zijn geheel vervangen door een nieuwe agenda. Het Nieuwe afspraak-scherm en de bijbehorende Planningsassistent zijn hierin de eerste grote stap. Op de PharmaPartners-Roadmap informeren wij u over de huidige status van het project en vindt u een overzicht van de geplande verbeteringen. 

Kalenkamp kijkt uit naar de verdere ontwikkelingen: “Natuurlijk zijn er een aantal zaken die nog niet optimaal werken, maar ik verwacht dat deze nog verholpen worden. Ik werk inmiddels al 15 jaar met de Medicom Agenda en deze is al 15 jaar hetzelfde, dus ik ben blij dat deze nu vernieuwd wordt. Dat is ook de reden dat ik graag direct met de verbeteringen aan de slag ga; zo ben ik al helemaal gewend en voorbereid op het moment dat de ‘oude’ agenda niet meer bestaat.” 

Meer informatie over de planningsassistent en hoe u er gebruik van kunt maken?
Lees dan de handleiding op ons klantenportaal:

Download ""