Nieuws overzicht
Deel op:

“De aanmeldzuil sluit aan bij de wensen van huisartsen en patiënten”

PharmaPartners biedt sinds kort een nieuwe optie: een koppeling tussen een aanmeldzuil en Medicom. Martijn Vermolen, Business Analist Innovatie Huisartsenzorg en Product Champion van dit initiatief, legt uit wat de voordelen van de aanmeldzuil zijn voor huisartsenpraktijken én patiënten.

Simpel en duidelijk. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de aanmeldzuil voor huisartsenpraktijken. Deze module houdt in dat in praktijken een aanmeldzuil staat die gekoppeld is aan Medicom. Wie een afspraak heeft meldt zich niet bij de assistent achter de balie, maar vult zijn of haar geboortedatum in bij de zuil. De zuil koppelt deze gegevens terug aan Medicom, die de informatie bij de juiste afspraak en eventueel de juiste wachtkamer plaatst. De status van de afspraak wijzigt, waardoor de huisarts of een assistent ziet dat een patiënt binnen is.

Vermolen: “Praktijken kampen met een hoge werkdruk en tekorten aan assistenten. Uit enquêtes en gesprekken bleek dat veel praktijken positief tegenover zo’n zuil stonden. Assistenten zijn dan minder tijd kwijt met aanmelden van patiënten. En draaien meer mee in de praktijk.”

Aandacht voor eenvoud en privacy

PharmaPartners peilde de specifieke wensen en behoeften van praktijken. Vermolen: “Daaruit bleek dat de zuil vooral simpel moet zijn. Niet alle patiënten zijn digitaal vaardig. Belangrijk is dus dat de zuil voor iedereen te begrijpen en te gebruiken is. In augustus zijn we gestart met een pilot, inmiddels maken vele tientallen praktijken gebruik van de zuil.”

De zuil bevordert niet alleen de efficiëntie van de praktijk, maar ook de privacy van patiënten. Vermolen: “Niet iedereen vindt het prettig om in een volle wachtkamer tegen een assistent zijn of haar naam of geboortedatum te zeggen. Zeker als er sprake is van een taalbarrière. De zuil neemt deze hobbel weg en biedt patiënten controle en vertrouwelijkheid. Ook omdat de zuil in het Nederlands én Engels is.”

”Het belangrijkste is dat klanten blij zijn”

PharmaPartners werkt voor de aanmeldzuilen samen met twee partners: eValue8 en Zorgstand. Vermolen: “Huisartsen kunnen de zuilen bij deze partijen aanvragen. Wij krijgen daar een melding van en activeren dan de koppeling met Medicom. Onze partners plaatsen de zuil en zorgen dat alles werkt. De praktijk heeft er geen omkijken naar.”

“Patiënten konden al zelf online een afspraak maken, met de zuil verleng je de digitale flow. Assistenten hoeven daar niet meer tussen te zitten”, vervolgt Vermolen. Hij vindt het mooi dat de praktijk zo steeds verder digitaliseert. “En het belangrijkste voor ons is dat onze klanten blij zijn. Ze willen heel graag met deze aanmeldzuil werken. Het sluit aan bij de wensen van praktijken en patiënten.”

Download ""