Nieuws overzicht
Deel op:

Een nieuwe uitstraling voor patiëntonderhoudsschermen

Binnenkort kunnen Pharmacom-gebruikers profiteren van volledig vernieuwde patiëntonderhoudsschermen. Deze schermen met belangrijke patiëntinformatie – zoals geboortedata, financiële gegevens en woonverbanden – zijn opnieuw vormgegeven en ingericht. Irene Coppejans, Product Owner en Business Analist Farmacie bij PharmaPartners, legt uit wat de veranderingen inhouden.

“De huidige patiëntonderhoudsschermen passen niet meer bij de uitstraling van de rest van het Pharmacom-systeem”, legt Irene Coppejans uit. Als Product Owner is ze nauw betrokken bij alle innovaties en verbeteringen die PharmaPartners doorvoert binnen Pharmacom. “We waren al een tijd van plan om de schermen onder handen te nemen. Gebruikers vroegen ons er ook naar. Maar omdat de patiëntgegevens op deze schermen gekoppeld zijn met heel veel onderdelen van het systeem, was een upgrade best ingrijpend. We besloten de module daarom grondig aan te pakken mét hulp van diezelfde gebruikers.”

Direct feedback voor gebruiksvriendelijkere schermen

“We hebben eerst een enquête uitgezet onder gebruikers om te bepalen wat de belangrijkste verbeterpunten waren”, vervolgt Coppejans. “We gebruikten de enquête ook om mensen te werven die het leuk vonden om tweewekelijks mee te sparren over de nieuwe schermen. Onze ontwikkelaars presenteerden hen de nieuwe ontwikkelingen en kregen daar direct feedback op. Met hulp van gebruikers verzamelden we input, toetsten we aannames en konden we heel efficiënt nieuwe gebruiksvriendelijke schermen ontwikkelen.” Die aanpak zorgde ook voor verrassingen. “Zo bleek bijvoorbeeld dat gebruikers graag de mogelijkheid wilden behouden om met functietoetsen over de schermen te navigeren. Die optie is er dus ook nog in de nieuwe schermen.”

Overzichtelijke, intuïtieve schermen

“Mede dankzij de hulp van gebruikers, staan er binnenkort overzichtelijke, intuïtieve patiëntonderhoudsschermen”, aldus Coppejans. “Enerzijds hebben we gewaardeerde bestaande functies behouden. Denk daarbij aan veelgebruikte standaardprocessen zoals het verwerken van een verhuizing en inzicht in welke gebruiker voor het laatst wijzigingen heeft aangebracht. Anderzijds wordt informatie nu logischer gepresenteerd op gebruiksvriendelijke schermen met een eigentijdse uitstraling.”

De vernieuwing van de patiëntonderhoudsschermen past in de ambitie van PharmaPartners om processen zo goed mogelijk vorm te geven en integreren. Coppejans: “Hoe makkelijker het is om door Pharmacom te navigeren, hoe meer tijd professionals overhouden voor zorg. En goede zorg leveren, kan alleen met kloppende informatie.”
Een groep met pilotgebruikers heeft de nieuwe patiëntonderhoudsschermen de afgelopen tijd al in de praktijk uitgeprobeerd. “Die pilotfase was zeer succesvol”, vertelt Coppejans. “We gaan de nieuwe schermen daarom binnenkort gefaseerd uitrollen bij alle Pharmacom-gebruikers. Zij worden op de hoogte gebracht wanneer ze aan de beurt zijn.”

Wil je meer weten over de vernieuwde patiëntonderhoudsschermen? Lees dan de handleiding onderhoud patiëntgegevens.

Download ""