PharmaPartners-de-patiënt-wordt-steeds-meer-mobiel
Nieuws overzicht
Deel op:

Het hele dorp op MijnGezondheid.net

Vanuit de SAGH (Stichting Automatisering Gezondheidszorg Huizen) gingen de apothekers en huisartsen in het Noord-Hollandse Huizen begin dit jaar gezamenlijk aan de slag met e-health. Op 20 februari kregen zo’n veertig huisartsen, apothekers en assistenten een stoomcursus over het werken met MijnGezondheid.net. Hoe staat het er nu voor? We vragen het aan apotheker Tjeerd Wassenaar en huisarts Piet-Hein Oostvogel.

“Ik ben niet ontevreden”, zegt Tjeerd Wassenaar. “Ik wil in mijn apotheek eind dit jaar 2000 patiënten geïncludeerd hebben en zit nu op 1400. Dat is een mooi succes.” Piet-Hein Oostvogel werkte in zijn praktijk al langer met MijnGezondheid.net (MGn). Hij merkt dat hij minder vragen over herhaalmedicatie krijgt nu de apotheek is aangehaakt. “Die aanvragen lopen rechtstreeks via de apotheek, ik hoef alleen nog af en toe een autorisatielijst te bekijken.”

Grotere slagingskans

Het voordeel van een clusterbrede aanpak van e-health is dat apothekers en huisartsen het hele dorp op dezelfde manier voorzien van zorg, vindt Oostvogel. “Dat maakt de kans van slagen groter. We kunnen bijvoorbeeld gezamenlijk de lokale radio en krant inschakelen. Bovendien kunnen we de kosten delen en als groep betere afspraken maken met PharmaPartners. Dat is met name interessant voor de kleinere, solistische praktijken. Voor hen is e-health een dure innovatieslag en als het dan geen ‘must have’ is, ga je daar niet snel toe over. Door onze gezamenlijke aanpak wordt het voor iedereen interessant om mee te doen.”

Doelen stellen

En met aanschaffen alleen, ben je er niet. Het kost tijd en energie om e-health te laten landen in de zorgpraktijk en bij patiënten. “Alle apotheken zijn daar druk mee bezig”, zegt Wassenaar. “Wij hebben doelen gesteld met het personeel en rapporteren maandelijks over de voortgang. We stimuleren het gebruik persoonlijk aan de balie en we hebben een nieuwe website, waarin MGn centraal staat. De mensen die via onze oude website bestelden, zijn in drie mails geattendeerd op het feit dat herhalingen voortaan via MijnGezondheid.net lopen. En het helpt dat een aantal huisartsen uit het gezondheidscentrum het portaal ook actief onder de aandacht brengt.”

“Ik wil in mijn apotheek eind dit jaar 2000 patiënten geïncludeerd hebben en zit nu op 1400. Dat is een mooi succes.”
Tjeerd Wassenaar, apotheker

Vraagbaak

Als huisarts moet je er wel even voor gaan zitten om alles goed in te stellen, vertelt Oostvogel. “Het hangt samen met de agenda, het journaal en het diagnostisch centrum. Vooral het beschikbaar maken van dagen en tijden voor het online maken van een afspraak vergt wat inspanning. Je wilt natuurlijk niet dat de boel in het honderd loopt als je een middag afwezig bent. Ik ben binnen het cluster beschikbaar als huisartsen vragen hebben. Tot nu toe heb ik nog weinig belletjes gehad. Dat kan betekenen dat alles duidelijk is, het kan ook zijn dat de kleinere praktijken hun handen vol hebben aan het leveren van de patiëntenzorg en er nog niet aan toe gekomen zijn.

“Het kan de huisartsen die nog een zetje in de rug nodig hebben prikkelen, dus ik zit met smart te wachten op de huisartsenfunctionaliteit.”
Piet-Hein Oostvogel, huisarts

MedGemak app

Het is de bedoeling dat iedereen dit najaar actief aan de slag gaat met MGn. Het wachten is nog op de huisartsfunctionaliteit op de MedGemak app. Dat is een recent gelanceerde app die het voor patiënten een stuk makkelijker maakt om de functies op MijnGezondheid.net te gebruiken. Na het eenmalig koppelen van het MGn-account kunnen zij bijvoorbeeld via hun telefoon met een pincode herhaalmedicatie bestellen, hun actuele medicatieoverzicht en geneesmiddelinformatie raadplegen. “Ik hoor er veel positieve geluiden over van patiënten”, vertelt Wassenaar. “Het kan de huisartsen die nog een zetje in de rug nodig hebben prikkelen, dus ik zit met smart te wachten op de huisartsenfunctionaliteit”, reageert Oostvogel. Bovendien verwacht hij er voordelen van in zijn eigen praktijk. MGn-gebruikers kunnen nu al zonder inlog met DigiD een afspraak maken via zijn webiste. “Super handig en patiënten gebruiken het veel, maar de afspraak kan niet online worden gewijzigd. Daarvoor moeten mensen bellen en helaas doen ze dat niet altijd. Met de app kan dat straks wel.”

Publiekscampagne

Zodra de app compleet is, gaat de SAGH om tafel om de volgende stap te zetten: een lokale campagne om patiënten te interesseren voor de online dienstverlening van alle huisartsen en apotheken in Huizen. Wassenaar en Oostvogel willen beiden een vriendelijk, maar wel dringend beroep doen op patiënten om de apotheek en praktijk digitaal te benaderen als dat kan. Want alleen als de aantallen omhoog gaan, biedt e-health ook een oplossing voor de kosten- en arbeidsproblematiek in de zorg. Van Oostvogel mag de betrokkenheid van de patiënt in de toekomst zelfs veel verder gaan. “Volgens mij moeten we als sector geen nieuw HIS willen bouwen, maar een patiënt georiënteerd systeem. Als het patiëntenplatform centraal staat, hoef je geen informatie meer over te dragen. De patiënt geeft je eenvoudig toegang. Maar misschien loop ik vijftien jaar voor met die gedachte. Het is fijn dat we daar met MGn langzaam in kunnen groeien.”

Logo ISO Logo OWL Logo CE
Download ""