PharmaPartners-verbindt-voor-verbetering-handen-schudden
Nieuws overzicht
Deel op:

Na zeven jaar Pharmacom-Raad zwaaien we voorzitter Raymond Kolman uit

Raymond Kolman is apotheker in Krommenie en heeft zich als voorzitter van de Pharmacom-raad de afgelopen zeven jaar ingezet voor het verbeteren van de eerstelijnszorg. De Pharmacom-Raad heeft veel veranderingen meegemaakt tijdens zijn voorzitterschap. Samen met Raymond blikken we terug op deze periode. “Mijn zittingstermijn zit erop. Het is goed dat er een einde aan komt. Er moeten af en toe nieuwe impulsen komen, anders roest het vast.”

De Pharmacom-Raad is een zeer gewaardeerd adviesorgaan dat in het leven is geroepen om Pharmacom-gebruikers met PharmaPartners te verenigen en de directie van waardevolle feedback te voorzien, maar ook de belangen van de klant te behartigen. Het adviesorgaan komt elk jaar een aantal keer samen om de nieuwste ontwikkelingen te bespreken en eerdere keuzes te evalueren.

Een lastige start

Volgen Raymond zijn er veel resultaten geboekt gedurende zijn zittingstermijn. “Zeven jaar geleden ben ik lid geworden omdat ik eigenlijk heel ontevreden was. Er waren veel problemen met de software, het werkte niet zoals we nu allemaal gewend zijn van PharmaPartners. Het systeem was niet stabiel, het viel geregeld uit en soms waren de schermen ineens zwart zonder dat we wisten wat er aan de hand was. Als je dan contact opnam met de servicedesk dan was de wachttijd vaak langer dan een uur.”

“Het probleem was niet dat de medewerkers hun werk niet goed deden”, vervolgt Raymond. “Er was gebrek aan een koers en focus en er was bijna geen contact met de klanten. Het was duidelijk dat er echt iets moest gebeuren. Het is mooi om daar nu op terug te kunnen kijken. Er is al heel veel veranderd en er staat nog veel meer op de planning.”

 

“Het probleem was niet dat de medewerkers hun werk niet goed deden”, vervolgt Raymond. “Er was gebrek aan een koers en focus en er was bijna geen contact met de klanten. Het was duidelijk dat er echt iets moest gebeuren. Het is mooi om daar nu op terug te kunnen kijken. Er is al heel veel veranderd en er staat nog veel meer op de planning.”
Raymond Kolman

Nieuwe oplossingen

Volgens Raymond focuste de Pharmacom-raad zich in eerste instantie op het verhelpen van de toenmalige problematiek, zoals het fixen van bugs in het systeem en het verbeteren van het klantcontact. “De eerste stap was daarbij het uitzetten van de koers van PharmaPartners. Nadat we de chaos onder controle hadden, was er ruimte voor innovaties, nieuwe modules en uitbreidingen van Pharmacom.

Bij de nieuwe koers van PharmaPartners werd de klant het middelpunt. Raymond: “Het belangrijkste is dat het contact met de klant hersteld is. PharmaPartners is veel beter bereikbaar. De wachttijd bij de helpdesk is nu drie minuten, in plaats van een uur.”

Raymond is trots op een aantal ontwikkelingen die veel hebben veranderd voor apothekers. “Ik ben bijvoorbeeld trots op het Patiënt Dashboard. Daar heeft PharmaPartners echt hard aan gewerkt en het is reuzehandig voor apothekers omdat alle informatie op een centrale plek te zien is. Het is een mooi voorbeeld van hoe een oplossing tot stand komt in overleg met klanten.”

Raymond: “Ik vind het ook geweldig dat apothekers nu elektronisch herhaalverzoeken naar een huisarts kunnen sturen. Dit houdt in dat het hele herhaalproces via de apotheek kan lopen, in plaats van via de huisarts. Een apotheker stuurt een bericht naar de huisarts met daarin de details van de herhaalmedicatie. De dokter hoeft dit daarna alleen maar vrij te geven. De huisarts bespaart daardoor veel tijd. Bovendien zorgt dit systeem er ook voor dat de apotheek niet voor verrassingen komt te staan. De apotheker ziet de herhaalrecepten als eerste binnenkomen en kan er zo nodig de medicijnen voor bestellen.”

Een digitale toekomst

“Apothekers hebben dagelijks te maken met een enorme informatiestroom, van patiëntendossiers tot de communicatie met huisartsen”, legt Raymond uit. “Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Iemand moet het overzicht bewaren, maar we zijn allemaal te druk. De werkdruk bij huisartsen is enorm en daar kunnen we bij helpen, maar wel alleen met een goed ICT-systeem. De samenwerking met de huisarts door middel van een koppeling tussen systemen van de huisarts en de apotheek, is al een standaard onderdeel bij PharmaPartners en kan in de toekomst nog verder uitgebreid worden.”

“Ik ben ervan overtuigd dat ICT-oplossingen de belangrijkste instrumenten zijn voor apothekers van de toekomst”, stelt Raymond. “Zelf zit ik al meer dan veertig jaar in het vak. Ik heb nog meegemaakt dat een assistente een hele dag bezig was met bereiden. Dat kunnen we ons nu amper meer voorstellen. Al dit handmatig werk is verleden tijd. Ik geloof dat ondersteuning door automatisering cruciaal is om te kunnen voldoen aan groeiende vraag naar zorg in de eerstelijn.”

Raymond: “PharmaPartners is de afgelopen jaren erg gegroeid en ze blijven zich nog steeds ontwikkelen. Het is een gedreven organisatie. Samen met de nieuwe gezichten in de Pharmacom-Raad is hun uitdaging om de trend van de afgelopen jaren voort blijven zetten. Ik heb daar wel vertrouwen in.”

Download ""