PharmaPartners maakt slimme digitale triage mogelijk met MijnGezondheid.net en MedGemak
Om de druk op huisartsenpraktijken te verminderen en zorgtrajecten te versoepelen, maakt PharmaPartners de weg vrij voor slimme digitale triage. Vanaf het vierde kwartaal van 2024 wordt het mogelijk om Medicom, MedGemak en MijnGezondheid.net naadloos te integreren met triagetool Klinik.
Digitale triage zorgt dat patiënten vlot op de best passende manier geholpen worden. Zorgverleners kunnen sneller en nauwkeuriger bepalen welke patiënten direct aandacht nodig hebben en welke kunnen wachten.
Patiënten die een zorgvraag hebben, kunnen deze in de toekomst indienen via MijnGezondheid.net of de app MedGemak. De patiëntreis start bij de tegel ‘Vraag aan huisarts / apotheek’ of de tegel ‘Afspraak maken en bekijken’ in MijnGezondheid.net of MedGemak. Op basis van de antwoorden geeft het algoritme passende zelfzorginformatie. Hiervoor werkt Klinik aan een integratie met Thuisarts.nl. Indien de patiënt onvoldoende is geholpen met de zelfzorginformatie, kan hij de zorgvraag alsnog indienen bij de zorgverlener. De zorgverlener ontvangt vervolgens een gestructureerd overzicht van de klachten met een differentiaaldiagnose en een urgentieadvies.
De informatie die patiënten via Klinik (en in de toekomst mogelijk ook andere triagetools) delen, stroomt rechtstreeks naar Medicom. “Als de slimme digitale triage tot een zorgvraag aan de zorgverlener leidt, voegen we de relevante triage-informatie toe aan het journaal in Medicom als S-regel”, vertelt Rob Schijven. Als manager R&D en Portfolio van eHealth is Schijven onder meer verantwoordelijk voor de innovatieve doorontwikkeling van MijnGezondheid.net en de app MedGemak. “De huisarts ziet de zorgvragen van patiënten binnenkomen in de communicatiemodule in Medicom. De slimme tool geeft meteen aan of het bericht van een patiënt urgentie heeft.”
Klinik maakt digitale triage intelligent
Digitale triage bestaat al een tijdje. Er zijn inmiddels veel partijen die triagetools aanbieden. Klinik is daar een goed voorbeeld van. Waar veel digitale triagetools gebruikmaken van vaste, weinig flexibele beslisbomen, komt Klinik tot beslissingen op basis van complexe algoritmes. Kliniks medische AI-triage herkent op dit moment al meer dan duizend symptomen en aandoeningen. De tool beoordeelt de medische vragen van patiënten en stelt vervolgvragen om tot een differentiaaldiagnose en urgentieadvies te komen. Deze informatie geeft de tool gestructureerd weer aan de assistente zodat zij efficiënt de vervolgstap kan bepalen, wanneer zelfzorginformatie niet afdoende is.
Digitale triage heeft allerlei voordelen. Zo zal digitale triage ervoor zorgen dat het minder druk wordt in de wachtkamer. Ook het aantal eConsults zal naar verwachting afnemen. Schijven: “Uit onderzoek blijkt dat ruim dertig procent van de binnenkomende zorgvragen opgelost hadden kunnen worden met zelfzorginformatie. Met slimme triage routeren we patiënten makkelijker naar zelfzorginformatie. Zo verminderen we de administratieve lasten en de werkdruk.” De digitale triage draagt ook bij aan een efficiënter gesprek in de spreekkamer omdat de huisarts al bij binnenkomst een veel completer beeld van zijn patiënt heeft. “In de toekomst kunnen we patiënten ook routeren naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut of een psycholoog. Dat doen we nu nog niet. Voor nu richten we ons op een afspraak, een eConsult of zelfzorginformatie.”
Digitale triage zet ook de deur open voor nieuwe manieren van werken, verwacht Schijven. “Wanneer alle afspraken op deze manier tot stand komen, is het goed denkbaar dat veel meer huisartsen gaan werken met een medewerker die zich volledig richt op het afhandelen van digitale zorgvragen.”
Uniforme koppeling
Praktijken die geïnteresseerd zijn in slimme digitale triage met Klinik, moeten nog even geduld hebben. MijnGezondheid.net, MedGemak en Medicom worden op dit moment geoptimaliseerd voor digitale triage met Klinik. De naadloze integratie van Klinik met Medicom komt in het vierde kwartaal van 2024 beschikbaar, bij de uitrol van Medicom release R546. Niet lang daarna zal Medicom ook kunnen koppelen met andere oplossingen. “Er zijn meerdere triagetools beschikbaar, elk met hun eigen nuance. De aanbieders waar praktijken voor kiezen, verschillen per regio. Daarom beperken we ons niet tot Klinik”, zegt Schijven. “Uiteindelijk werken we toe naar een uniforme koppeling die samenwerkt met de producten van allerlei andere partijen.” Welke dat zijn, moet nog blijken. Schijven: “We sluiten graag aan bij de behoefte van onze klanten.”
Medicom praktijken die aan de slag willen met slimme digitale triage van Klinik, moeten daarvoor een paar stappen zetten. “Als klant neem je de tool rechtstreeks af bij Klinik”, zegt Schijven. “Contact opnemen met Klinik is dus de eerste stap. Vervolgens sluiten wij aan en helpen wij om het systeem in te richten en de goede stappen op het juiste moment te zetten.”
Meer weten of Klinik-integratie activeren?
Meer weten over AI-gestuurde triage met Klinik? Kijk dan op klinikhealthcaresolutions.com. Wilt u de Klinik-integratie activeren? Stuur dan een mail naar ehealth@pharmapartners.nl.