Case
Case overzicht

Huisartsenpraktijken Vechtrijk en Hoflaan maakten de overstap naar Medicom

Vorig jaar april koos RHOGO voor één huisartsinformatiesysteem (HIS): Medicom. Met deze keuze wil RHOGO de gedeeltelijk nog aanwezige versnippering rond informatie-uitwisseling verminderen, zodat hun zorgverleners de beste zorg kunnen leveren.
Inmiddels zijn verschillende RHOGO-huisartsen die nog geen Medicom gebruikten, overgestapt. Tijd dus om de volgende vragen te stellen: wat ging goed? En wat kan er beter? Huisarts Digna Gooijker, praktijkmanager & doktersassistente Anouk Gnade bij huisartsenpraktijk Vechtrijk en Marije Soeters van huisartsenpraktijk Hoflaan geven antwoord op deze vragen.

Wat kan beter?

Tijdens de eerste implementaties van RHOGO liep PharmaPartners tegen een aantal zaken aan. Bij de evaluaties van deze implementaties kwamen deze onderwerpen terug. “Er zaten ‘hick-ups’ in de overgang, maar het meeste kon vrij snel opgelost worden. Een aantal dingen hadden wat meer tijd nodig”, vertelt Soeters, “In ons voortraject liep de scholing minder soepel en dat gaf onrust bij onze assistentes. Zij voelden zich namelijk niet zeker genoeg toen we overgingen naar Medicom. Die voorbereiding was dus erg belangrijk en dit hebben we teruggegeven in onze evaluatie.”

Wat ging goed?

De hapering in de scholing was te wijten aan technische mankementen in de oefenomgeving. PharmaPartners heeft deze zaken vervolgens aangepast in volgende implementaties en gecontroleerd of dit nu wel soepel verliep. Dat zorgde bij huisartsenpraktijk Vechtrijk voor een soepelere overstap. Gooijker: “We kregen overzichtelijke trainingen, goede ondersteuning en maakten duidelijke afspraken vooraf. Ook was alles op tijd rond. De medewerkers van PharmaPartners dachten goed mee en anticipeerden op waar we eventueel tegen aan zouden kunnen lopen.”

“Wat ook prettig was,” gaat Gooijker verder, “is dat de consultant op de dag van de overstap zelf aanwezig was bij ons in de praktijk. Die dag was ik gewoon bezig met patiëntenzorg. Als ik dan vragen had, kon ik een kamer verder lopen en de consultant meteen om hulp vragen.” “Ook als we vragen via de mail stelden, kregen we binnen twee dagen al antwoord van hun”, vult Gnade aan, “en we hadden tussentijdse evaluatiemomenten. Dat contact was erg fijn, zeker om te weten of alles nog goed gaat.” PharmaPartners plant deze momenten altijd om te controleren en evalueren of de implementatie goed gaat.

Ook Soeters heeft deze evaluatiemomenten als prettig ervaren: “Deze momenten gaven rust en gaven ons de ruimte om onze vragen in één keer te stellen. Wij verzamelden hierdoor alle onduidelijkheden en zo konden collega’s elkaar met een aantal zaken helpen. De vragen die overbleven, stelden we dan aan de consultant van PharmaPartners.”

“We kregen overzichtelijke trainingen, goede ondersteuning en maakten duidelijke afspraken vooraf. Ook was alles op tijd rond. De medewerkers van PharmaPartners dachten goed mee en anticipeerden op waar we eventueel tegen aan zouden kunnen lopen.”
Digna Gooijker, huisarts bij Huisartsenpraktijk Vechtrijk

Versnippering tegengaan

Sinds kort bevindt huisartsenpraktijk Vechtrijk zich met andere zorgverleners op één cluster. Gooijker: “We merken dat we meegaan in een groep, waardoor duidelijker is wat onze praktijk nodig had voor een soepele overgang naar Medicom. Ook maakt RHOGO samenwerkingsprotocollen aan voor de regio, wat samenwerken in de regio makkelijker maakt. Zo krijgen we in de postverwerking betere opties voor het koppelen van post binnen de regio en ook de ruiters die je aan patiënten koppelt zijn beter afgestemd binnen de regio.”

Soeters van huisartsenpraktijk Hoflaan legt uit: “die protocollen gaan veel duidelijkheid geven en zorgen dat we allemaal op dezelfde manier werken. Daarnaast hadden we voorheen heel veel losse modules. Met de overstap naar Medicom heb je dat voor het grootste gedeelte geïntegreerd in dezelfde software waar straks iedere huisarts in de regio bekend mee is.”

Makkelijk en snel contact met de patiënt via MijnGezondheid.net

Verder merkt Gnade op dat het patiëntenportaal MijnGezondheid.net grote voordelen biedt: “De link tussen MijnGezondheid.net en Medicom werkt top en het is fijn dat deze applicaties onderdeel zijn van dezelfde organisatie. Hierdoor kun je met al je vragen bij dezelfde organisatie terecht.” Soeters merkt ook dat de patiënten MGn weten te vinden: “Veel van mijn patiënten melden zich aan en het aantal e-consulten in onze praktijk neemt toe.”

En de patiënten zijn positief volgens Gnade: “ze kunnen eenvoudiger hun medicatie bestellen en hun medicatiejournaal met labuitslagen inzien.” Ze ziet nog andere voordelen: “We kunnen e-consulten heel makkelijk verbinden aan een ander lid van het woonverband, zoals kinderen. Nu regelen we dit met twee klikken. Verder kunnen we alle patiënten ouder dan 16 jaar direct een uitnodiging voor MGn sturen, waardoor wij makkelijk toegang tot het portaal kunnen regelen en patiënten zelf de keuze geven voor registratie.” Kortom, de informatie-uitwisseling en het contact met de patiënt gaat makkelijk en snel.

Eenvoudig schakelen in Medicom

En Medicom zelf? Wat vinden ze van de applicatie? Gnade: “Ik had al eerder met Medicom gewerkt, dus het zat zo weer in mijn vingers. De lay-out van Medicom is fijn en met de sneltoetsen kan ik direct en makkelijk doorschakelen.” “Ook kun je in Medicom meerdere schermen open zetten en snel schakelen tussen de agenda en de verschillende patiënten”, vult Gooijker aan.

Soeters sluit zich aan bij Gooijker en heeft het idee dat er in de toekomst nog meer gaat kunnen in Medicom: “Ik heb er vertrouwen in dat PharmaPartners genoeg kennis heeft en groot genoeg is om met de toekomst mee te gaan en een oplossing te bieden voor alle technische uitdagingen die op zorgverleners afkomen.” Ze besluit: “Wij verlangen niet terug naar ons oude HIS.”

“We kunnen e-consulten heel makkelijk verbinden aan een ander lid van het woonverband, zoals kinderen. Nu regelen we dit met twee klikken. Verder kunnen we alle patiënten ouder dan 16 jaar direct een uitnodiging voor MGn sturen, waardoor wij makkelijk toegang tot het portaal kunnen regelen en patiënten zelf de keuze geven voor registratie.”
Anouk Gnade, praktijkmanager & doktersassistente bij Huisartsenpraktijk Vechtrijk
Download ""