Communicatie blikken
Nieuws overzicht
Deel op:

Innovatieplatform en PharmaPartners zetten eerste stappen naar efficiëntere digitale communicatie met patiënten

Hoe kunnen we de communicatie tussen apotheek en patiënt verbeteren? Met die uitdaging gingen PharmaPartners en het Innovatieplatform eind 2020 aan de slag. De eerste oplossing wordt op dit moment ontwikkeld: een laagdrempelige open communicatiefunctie in MijnGezondheid.net en MedGemak.

Tijdens online bijeenkomsten van het Innovatieplatform besloten gebruikers van Pharmacom en ontwikkelaars van PharmaPartners dat ze de communicatie tussen patiënt en apotheek willen verbeteren met digitale oplossingen. Axel Hensen, User Experience Designer bij PharmaPartners, legt uit waarom: “Patiënten willen op afstand en op het moment dat hen uitkomt berichten kunnen uitwisselen met de apotheek, ook als die niet open is. Zeker nu ze door corona meer aan huis gebonden zijn. Apothekers willen tegelijkertijd hun band met patiënten versterken en een proactievere en persoonlijkere dienstverlening bieden. Denk daarbij aan voorlichting, preventie en leefstijladviezen. MijnGezondheid.net en MedGemak zijn daarvoor geschikt, maar met een paar aanpassingen kan het nog een stuk efficiënter.”

Laagdrempelige, veilige communicatie

Hensen vertelt welke oplossing PharmaPartners als eerste ontwikkelt ter verbetering van de communicatie met patiënten: “De functie is een combinatie van een chat- en e-mailfunctie. Patiënten kunnen vragen stellen en gesprekken voeren met de apotheek in de beveiligde omgeving van MijnGezondheid.net of de MedGemak-app. Apotheken kunnen reageren op vragen van patiënten of zelf berichten versturen. En gesprekken worden gebundeld per onderwerp.

“We krijgen soms wel 150 telefoontjes op een dag. Als we een andere manier van vragen stellen en beantwoorden mogelijk maken, scheelt dat ons tijd en kunnen we vragen meer gebundeld afhandelen. "
Albert Drouven, apotheker Apotheek Holtenbroek

Beter planbaar contact

“We hopen dat de functie de druk van telefonische vragen wat verlicht”, vervolgt Hensen. “Telefoontjes zijn onvoorspelbaar en komen soms op ongelegen momenten voor de apotheker. Het beantwoorden van digitale berichten kan de apotheker plannen op momenten dat het hem of haar het beste uitkomt.”

Albert Drouven, apotheker in Zwolle en initiator van het Innovatieplatform, beaamt dat: “We krijgen soms wel 150 telefoontjes op een dag. Als we een andere manier van vragen stellen en beantwoorden mogelijk maken, scheelt dat ons tijd en kunnen we vragen meer gebundeld afhandelen. Bovendien kunnen we digitaal informatie meesturen, zoals documenten of video’s naar bronnen waar wij voor instaan. Dat maakt het contact waardevoller.”

Basis voor automatische communicatie

Deelnemers van het Innovatieplatform beoordeelden alvast de eerste schetsen van de open communicatiefunctie. Hensen: “De eerste reacties zijn positief. Deelnemers denken al volop mee over hoe we details gaan invullen. Daar leid ik uit af dat het concept nuttig en gewild is. De functie biedt bovendien een hoop mogelijkheden voor de nabije toekomst. Denk aan het automatisch uitsturen van notificaties of vragenlijsten. Bijvoorbeeld om te informeren hoe het met de patiënt gaat bij de eerste keer gebruik van een medicijn.”

Ook apotheker Drouven ziet de potentie van de functie: “Data is onze nieuwe mortier en stamper; onmisbaar voor goede zorg. Het helpt ons het contact op afstand persoonlijker en efficiënter maken. Daarmee voorzien we in een behoefte van patiënten die steeds meer online actief zijn. We kunnen patiënten bijvoorbeeld automatisch berichten sturen als medicijnen klaarstaan, hen op afstand begeleiden bij het gebruik van een nieuw geneesmiddel en op vaste momenten feedback verzamelen tussen uitgiftemomenten in. Zo gaan we van reactieve naar proactieve communicatie.”

 

Download ""